2019-01-31 12:39Press release

Hållbarhet med Petra Löfås

Petra Löfås, hållbarhetsansvarig på Svenska Mässan och Gothia Towers.Petra Löfås, hållbarhetsansvarig på Svenska Mässan och Gothia Towers.

I takt med att samhället utvecklas möts det också av utmaningar som i sin tur påverkar företagen. I en tid med hård konkurrens gäller det att använda sin kompetens till att arbeta smartare - utveckla nya produkter, tjänster och affärsmodeller, allt för att finna nya hållbara lösningar. Petra Löfås, hållbarhetsansvarig på Svenska Mässan och Gothia Towers ger oss sina tankar på tre frågor om hållbarhet.

Hur skulle du definiera begreppet hållbarhet?

Hållbarhet är ett väldigt brett begrepp som det inte finns en enhetlig beskrivning av. Jag tycker att Brundtlandrapportens definiering ringar in det bra: ”Hållbar utveckling är en utveckling som tillfredsställer dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillfredsställa sina behov”.

Hur skapar man en bra hållbarhetsstrategi?

Det är viktigt att man gör sin hemläxa, dvs gör en grundlig hållbarhetsanalys/utredning av sitt företag, så att man vet vilka frågor man bör fokusera på, var man kan göra skillnad och förbättra. Arbeta strategiskt med dessa frågor, sätt upp mål och aktiviteter och säkra en ständig förbättring. Förankra väl i företagets ledning.

Vad är det bästa med att arbeta som hållbarhetsansvarig?

Det är att jag får arbeta med saker som är viktiga, varje dag! Och att jag får möta så många engagerade och idérika kollegor.

Vill du veta mer om Petra och hennes arbete rörande hållbarhet? Den 21 februari bjuder vi på Venture Cup och Coompanion in till ett evenemang med fokus på hållbar tillväxt. Där kommer bland annat Petra samt våra alumner VÄRT och Yuhme att tala om hur de arbetar och tänker hållbart. Antal platser är begränsat, säkra din plats redan idag! Anmälan finner du nedan via länk.

Datum: 21/2

Tid: 15.30-18.00

Plats: Yesbox, Gamlestadsvägen 4, Göteborg

Läs mer om evenemanget och anmäl dig på: https://bit.ly/2RjAlFW