2019-12-12 14:00Press release

Entreprenörer fortsätter att imponera i idétävling

Årets vinnare i Venture Cup IDEA i region SydÅrets vinnare i Venture Cup IDEA i region Syd

Venture Cup Syd har återigen utsett årets vinnare av entreprenörstävlingen IDEA, och bland bidragen finns allt ifrån smarta parkeringslösningar och strålningsmätande drönare, till GPS-utrustade varselvästar för barngrupper.

De nationellt 20 bästa tävlingsbidragen i Venture Cups tävling IDEA är nu utsedda. Förutom att de tävlande entreprenörerna får feedback på sina affärsidéer från ett brett professionellt nätverk, så vinner de även 5000kr och en plats på Venture Cups årliga Topp20-lista som släpptes den 11-12 december.

Årets tävlingsbidrag till IDEA har visat på en tydlig trend nationellt inom hållbara affärsidéer, med innovationer såsom växtbaserade alternativ till fisk och skaldjur, olika metoder för att återanvända klädesplagg, energibesparande tekniker och ersättningsvaror för plastprodukter.

• Vi tror att vår affärsidé snuddar vid ett par väldigt heta samhällsfrågor, såsom den pågående klimatförändringen, och vi tror att vår idé kan bidra positivt till den. Något måste ju göras mot de alldeles för stora mängder CO2-utsläpp vi har idag, så att vi kan begränsa de negativa effekterna av en varmare planet, säger Murat Samanci som är en del av det vinnande teamet bakom den energioptimerande AI-teknologin The Hyve - by Hydromesh.

Även i Venture Cups tävling STARTUP tidigare i år syntes tävlanden på samma tema, t ex Helios Innovations som har utvecklat en avsaltningsteknik för att rena havsvatten med hjälp av restvärme från industrier.

• Det är otroligt spännande att se att trenden vänder sig mot ett allmännyttigt tema såsom hållbarhet. Det visar på att många entreprenörer idag är insatta i de globala utmaningar vi står inför, och är ivriga på att komma på lösningar på dem, säger Marie Greco, regionchef på Venture Cup Syd.

Samtliga vinnare i IDEA 2019, region Syd:
Detta är de fem vinnande bidragen från regionen som platsat på den nationella Topp20-listan 2019:

The Hyve - by Hydromesh
Team: Sonny Nilsson, Anton Moberg, Murat Samanci
Ort: Lund
Lärosäte: Lunds Universitet

The Hyve är en AI baserad på maskinlärning, som optimerar energiflödet i ett mikronät som har tillgång till lokal förnybar energiproduktion samt energilagring. The Hyve hittar den optimala användningen av energin, vilket leder till minskade utsläpp, ekonomisk besparing, samt en avlastning av elnätet.

- Det är en stor ära för oss att ta emot denna vinst, och det visar att vi är något på spåren. Vinsten kommer säkerligen hjälpa oss med exponering av vår affärsidé samt ovärderlig tillgång till Venture Cups nätverk, säger Murat Samanci.

K’epe Bags
Team: Felipe Araya och Pablo Aguila
Ort: Malmö och Santiago, Chile
Lärosäte: Malmö Universitet

K’epe Bags är en mångsidig, vattentät och modern cykelväska och ryggsäck. Det är lätt att omvandla, bekväm att transportera och rymligt för att transportera dina tillhörigheter överallt.

- Vi vill göra något som människor kan ha roligt med, men som också uppmuntrar dem att kunna förhålla sig på ett hållbart sätt. Vi vill även inspirera människor med vårt varumärke som kommer från visdomar från forntida människor i Anderna, säger Felipe Araya.

ParX
Team: Rebecca Osvalds
Ort: Helsingborg

ParX är en parkeringsapp som vägleder bilföraren till lediga parkeringsplatser i närheten av förarens slutdestination och även gör det möjligt att jämföra priserna mellan de tillgängliga parkeringsplatserna – lösningen på dagens ineffektiva och tidskrävande parkeringsprocess.

- Att hitta en ledig parkeringsplats är ett vardagligt problem för nästan alla bilförare och det är ofta man hör människor i sin omgivning uttrycka hur svårt det är att hitta parkering. Och det är väl just det som gör att ParX anses ha potential – det löser ett ofta förekommande problem som skapar mycket frustration, för ett stort antal människor, säger Rebecca Osvalds.

RadDrone
Team: Aatu Keränen och Emil Rofors
Ort: Bjärred/Malmö
Lärosäte: Lunds Universitet

RadDrones automatiserade strålningsövervakning och kartläggningsteknik med hjälp av drönare hjälper myndigheter, instutitioner och företag att bevisa att de håller sig inom tillåtna strålningsnivåer. Detta samtidigt som personal undviker strålningsexponering under sina rutinmässiga mätningar.

- Vi är superglada för vinsten både för att det ger oss viktig exponering men också en bekräftelse att vi är på rätt väg och motivationsboost att satsa vidare, säger Aatu Keränen.

SafeWest
Team: Alan Nori
Ort: Malmö
Lärosäte: Lunds Universitet

Erbjuder förskolor en innovativ säkerhetsväst för att förhindra att barn försvinner eller glöms bort. Västen är kopplad till en AI-baserad mobilapp och meddelar läraren när ett barn försvunnit. Vidare är västen utrustad med skiftande LED-ljus och talfunktion, med vilka läraren enkelt kan byta färg på västen eller kontakta barnet.

- Att vara en bland 20 vinnare betyder mycket för mig. Jag har drivit detta bolaget i snart ett år och vinsten innebär en validering på mitt hårda arbete och är definitivt en seger. Vidare anser jag att det är vinst för alla förskolor och föräldrar, vi är ett steg närmare i vår resa till att förhindra att barn försvinner och utsätts för risk, säger Alan Nori.

Läs om den fullständiga Topp20-listan här: http://www.venturecup.se/sv/topp20-2019-vinnare/

About Venture Cup

Venture Cup är tävlingen för morgondagens entreprenörer som kopplar ihop experter från näringslivet med nyblivna entreprenörer och erbjuder en process för alla som bär på en affärsidé. Venture Cup erbjuder inspiration, utbildning, handledning samt möjligheten till att skapa sig ett gediget nätverk. Venture Cup grundades 1998 på initiativ av McKinsey & Company i samarbete med Chalmers Universitet, Göteborgs Universitet och Innovationsbron. Venture Cup stöds av Sveriges alla stora universitet och drivs i partnerskap med den privata och offentliga sektorn. Sedan starten 1998 har mer än 15 000 affärsidéer tävlat och cirka 30 procent av idéerna har blivit affärer. Läs mer på www.venturecup.se

Alexandra Björk