2018-09-12 21:19Press release

En startup med mål att rädda världens bin, vann pris i Venture Cups Sverigefinal!

Teamet bakom BeeScanning, vinnarna av priset Impact Maker 2018. Foto: Victor AckerheimTeamet bakom BeeScanning, vinnarna av priset Impact Maker 2018. Foto: Victor Ackerheim

En av anledningarna till att bina dör är ett kvalster som går under namnet Varroa Destructor. Den mycket erfarna biodlaren och entreprenören Björn Lagerman som själv upplevt de problem som kvalstret orsakar. Tillsammans med sitt team har dem nu tagit fram en app som med hjälp av AI-teknologi ger en digital analys av biodlares bisamhällen. Genom att biodlaren tar bilder på sitt bisamhälle och analyserar det med hjälp av appen, kan kvalstret upptäckas i tid och möjliggöra behandling av bisamhället och förhindra att det utrotas.

Med i teamet bakom appen finns Emmy Sundström, biodlare och veterinär med fokus på sjukdomar hos bin. Tillsammans antar de en av nutidens största hot i ett försök att rädda jordens bin och vårt ekosystem. Appen har redan tagits emot positivt av biodlare världen över och Björn och hans team ser mycket ljust på framtiden.

Juryn som utser vinnarna i Venture Cup består av noggrant utvalda utvalda representanter från näringslivet, bl.a. techprofilen Tuva Palm, investeraren Anette Nordvall och entreprenören Arash Gilan.

– BeeScanning löser ett oerhört viktigt miljöproblem som vi människor ofta förbiser. Bina är navet i vårt ekosystem och utan dem hotas vår miljö av förödande konsekvenser inom bland annat jordbruk och djurhållning, säger Anette Nordvall om valet av Beescanning.

Pris: Impact Maker 2018
Idé: BeeScanning
Team: Björn Lagerman, Emmy Sundström, Emil Romanus, Erik Österlund & Rikard Lagerman
Ort: Stockholm

About Venture Cup

The competition for the entrepreneurs of tomorrow Venture Cup is the competition for the entrepreneurs of tomorrow. Our purpose is to connect people with ideas with experts and the crowd, to ignite the creation of new businesses and empower the growth of Sweden. We are a nonprofit organization, and open to everyone who wants to test their business ideas. Thanks to our financial partners, we each year donate 1, 2 million SEK to creative ideas with long-term sustainable growth and verified demand from customers.

Lisa Johansson
Chief Marketing Officer