2020-04-29 07:00Press release

Digitala lösningar i fokus när östra Sveriges främsta startups koras

Vinnarna i STARTUP 2018, region Öst. Fotograf: Victor AckerheimVinnarna i STARTUP 2018, region Öst. Fotograf: Victor Ackerheim

Årets nominerade i region öst har utsetts i Venture Cups årliga tävling STARTUP 2020. Efter juryns överläggning står det klart att digitala innovationer varit i framkant i år.

Venture Cups årliga tävling STARTUP, med Regionfinal den 11 maj har nu fått sina tio slutgiltiga nominerade. Selin Safer, Regions- och tävlingsansvarig i region Öst, har lyft fram att digitala lösningar kopplat till hållbarhet är en tydlig trend bland årets startup.

Det är verkligen fantastiskt att hela 8 av 10 av årets nominerade har lyckats digitalisera produkter och tjänster på ett hållbart och innovativt sätt. Detta är extra intressant med tanke på årets situation med Covid-19 där just olika former av innovativ digitalisering visat sig vara avgörande för att hantera de många nya samhälls - och företags utmaningarna.

De utmaningar som Covid-19 orsakat för både samhället och företag har knappast undkommit någon. Selin Safer igen:

- Det har såklart varit en omställning även för oss på Venture Cup att totalt digitalisera vår verksamhet. Dock var vår verksamhet på många sätt redan digitaliserad innan situationen med coronaviruset vilket gjort det lättare för oss att på ett smidigt sätt anpassa oss efter de rådande omständigheterna.

Den 11 maj ska vinnarna i kategorierna Best Traction, Game Changer, Impact Maker och Beyond Academic koras på Regionfinalen. Unikt för i år är att Venture Cup arrangerar den första digitala Regionfinalen någonsin och därigenom har alla i Sverige chansen att medverka. Finalen bjuder bla på inspiration från tidigare TEDx talaren Camilla Lundin som tillsammans med medgrundaren av Qalora Capital, Vendela Lilliestråle, utgör Regionsfinalens talare. Alla gäster kommer, även här genom en ny digital lösning, ha chansen att avgöra vilken av årets nominerade som vinner Publikens Pris samt kunna nätverka med övriga gäster.

Läs mer och anmäl dig här för att inte missa viktig information: https://regionfinal-ost-2020.eventbrite.com

Här är samtliga nominerade i STARTUP 2020, region Öst:

CRIBLY
CRIBLY skapar användarcentriska och streamlinade produkter med målet att öka mobiliteten på bostadsmarknaden och ge människor frihet att välja hur de bor.
Team: Anna Zakipour, Alexi Ramskog, Daniel Atighechi, Joha Salinas, Josefine Mattsson, Cecilia Lobo, Anna Strandberg, Kristina Berg, Larissa Menegaldi, Martin Pola, Melek Gülsever & Christoffer Englund
Boendeort: Stockholm/Täby

Decode Chinese
Decode Chinese är en utbildningsplattform för att lära studenter kinesiskt språk och kultur. Vi kombinerar artificiell intelligens och pedagogik för att reducera tröskeln att bli flytande i världens största och svåraste språk att bemästra idag.
Team: Alexander Anserud, Min-chun Shih, Gerui Ma & Matilda Guthartz Pålsson
Boendeort: Linköping, Peking & Taipei

Ferritico
Ett ståls egenskaper beror av dess ingredienser (metallkomposition) och tillverkningsprocess (termodynamisk process). Istället för att prova fram stålrecept genom industriella tester genererar ferritico recept med maskininlärning, vilket minskar löptiden och kostnaden för stålutveckling.
Team: Claes Holmström, Peter Hedström, Joakim Odqvist, Haiwei Liu & Felix Rios
Boendeort: Stockholm/Uppsala

HandyDay
HandyDay erbjuder en digital innovation som förenklar upphandling och försäljning av byggtjänster. Innovationen hjälper professionella beställare att hitta och utvärdera entreprenörer innan upphandling. Den hjälper små byggföretag att bli mer attraktiv, vinna fler uppdrag.
Team: Bertil Winzenburg, Johan Lundquist, Roman Belov & Micael  Thunberg
Boendeort: Lidingö, Malaga & Mjölby

Jaisy
Jaisy utvecklar kostnadseffektiva icke-invasiva enheter som även person utan medicinsk utbildning kan använda för att upptäcka gulsot hos nyfödda. Jaisy´s patenterbara enheter är 100 gånger billigare än vad som finns på marknaden idag enheter, men med jämförbar noggrannhet, vilket möjliggör effektivare vårdprocesser (hemövervakning) i utvecklingsländer
Team: Hasan Basri Celebi & Murat Cetiner

PlasticFri
Konventionella plast är tillverkade av petroleum. De orsakar föroreningar och stannar i miljön i upp till 1000 år! PlasticFri är en banbrytande teknologi som förvandlar jordbruksavfall till växtbaserade och miljövänliga produkter som är 100% biologiskt nedbrytbara, komposterbara och giftfria.
Team: Max Mohammadi & Allen Mohammadi
Boendeort: Sundbyberg

Rider’s Position Coach
Hjälper ryttare att sitta säkert i sadeln vilket minskar olyckor, värnar om hästarna och bidrar till bättre ridsport. Därför utvecklar de en digital coach som ger feedback på ryttarens sits i realtid.
Team: Charlotta Mantell, Mari Zetterqvist Blokhuis, Christer Norström & Debaditya  Roy
Boendeort: Stockholm/Torshälla

StckCell AB
Laboratorier världen över producerar årligen ett berg av plastavfall som motsvarar en vikt av 67 kryssningsfartyg. StckCell är en ny petriskål som tillverkas med 61 % mindre plast jämfört med motsvarande produkter som finns på marknaden idag.
Team: Pedro Réu, Jessica Carvalho Åström, Ronny Werjefelt & Maris Hartmanis

Wim Technology
Wim är ”Voi för telefonladdning” som gör det möjligt, genom appen, att hitta och hyra powerbanks med inbyggda kablar som kan lämnas tillbaka varsomhelst bland våra partnerverksamheter såsom kaféer, barer, hotell och restauranger.
Team: Jonathan Alm Lönnefjord, Arvid Bräne, Isak Dunér, Philip Torstensson

About Venture Cup

Venture Cup är tävlingen för morgondagens entreprenörer som kopplar ihop experter från näringslivet med nyblivna entreprenörer och erbjuder en process för alla som bär på en affärsidé. Venture Cup erbjuder inspiration, utbildning, handledning samt möjligheten till att skapa sig ett gediget nätverk. Venture Cup grundades 1998 på initiativ av McKinsey & Company i samarbete med Chalmers Universitet, Göteborgs Universitet och Innovationsbron. Venture Cup stöds av Sveriges alla stora universitet och drivs i partnerskap med den privata och offentliga sektorn. Sedan starten 1998 har mer än 15 000 affärsidéer tävlat och cirka 30 procent av idéerna har blivit affärer. Läs mer på www.venturecup.se

Alexandra Björk