2020-05-12 15:05Press release

De vinnande affärsidéerna i region syd är korade

Genrebild. Fotograf: Johanna HerbstGenrebild. Fotograf: Johanna Herbst

Årets vinnare i region syd i Venture Cups tävling STARTUP avslöjades och hyllades under tisdagen då regionfinalen arrangerades och sändes digitalt. De fyra vinnande affärsidéerna har olika inriktningar men möts i sitt gemensamma miljö- och hållbarhetstänk. Förutom ära, uppmärksamhet och en vinstsumma på 50 000 kr direktkvalificerade sig vinnarna till Sverigefinalen i höst där vinnarna från de resterande regionerna väntar.

De fyra priserna som under regionfinalen i tisdags delades ut var Beyond Academic, Game Changer, Best Traction och Impact Maker. Beyond Academic gick till Sonny Nilsson, Anton Moberg och Murat Samanci och deras affärsidé The Hyve by Hydromesh som är en mjukvara som med hjälp av AI-teknik ska effektivisera vår elanvändning. Game Changer gick till Cyclezyme och Peter Falck och Javier Linares-Pastén som använder enzymatisk återvinning av plastavfall. Best Traction gick till Anders Schening, Johan Frilund och Mats Pettersson och deras affärsidé LifeFinder som är en ny typ av intelligent larmsystem som räddar liv i de mest utsatta och farliga miljöer och arbetsplatser. Priset Impact Maker gick till DiaPure och Lisa Heiberg som är ett rengöringsfilter för att förhindra läckage av fosfor.

- Vi är väldigt glada och stolta att få presentera vinnarna av region syd i STARTUP 2020. Många av årets vinnande affärsidéer är byggda på lång forskning eller gedigen erfarenhet och bevisar att de är att räkna med då de fortfarande står stadigt trots hårda corona-vindar”, säger Marie Greco Regionansvarig på Venture Cup Syd.

Nytt för i år var att regionfinalen livesändes digitalt med ett upplägg som innehöll alla väsentliga delar trots ett komprimerat format. Ett system i messenger öppnade upp för interaktion och delaktighet inför och under regionfinalen. Vinnarna hyllades och deltagarna bjöds på inspiration samt möjligheten att nätverka digitalt. Precis som vanligt röstade deltagarna på sin favorit och utsåg vinnaren av Publikens pris.

Modererade och underhöll gjorde Staffan Taylor som annars arbetar som inspirationstalare och är engagerad i ungt företagande. Staffan är från Helsingborg vilket var passande då Helsingborg stad var årets eventpartner för regionfinalen 2020 i region syd.

About Venture Cup

Venture Cup är tävlingen för morgondagens entreprenörer som kopplar ihop experter från näringslivet med nyblivna entreprenörer och erbjuder en process för alla som bär på en affärsidé. Venture Cup erbjuder inspiration, utbildning, handledning samt möjligheten till att skapa sig ett gediget nätverk. Venture Cup grundades 1998 på initiativ av McKinsey & Company i samarbete med Chalmers Universitet, Göteborgs Universitet och Innovationsbron. Venture Cup stöds av Sveriges alla stora universitet och drivs i partnerskap med den privata och offentliga sektorn. Sedan starten 1998 har mer än 15 000 affärsidéer tävlat och cirka 30 procent av idéerna har blivit affärer. Läs mer på www.venturecup.se

Alexandra Björk
VD Venture Cup