2019-05-09 11:49Press release

De är nominerade i entreprenörstävlingen Venture Cup STARTUP

Vinnarna på Regionfinalen i region nord 2018.Foto: Hampus Carlson

Juryn har sagt sitt och nu är finalisterna i entreprenörstävlingen Venture Cup STARTUP utsedda. I slutet av maj avslöjas vinnarna i de fyra Regionfinalerna som i år arrangeras i Umeå, Stockholm, Göteborg och Lund.

Hundratals affärsidéer tävlar varje år i den nationella tävlingen Venture Cup. I vårens tävling STARTUP letar juryn efter nytänkande startup-bolag enligt kriterierna idé, trovärdighet, team och skalbarhet. Efter gedigna regionala feedbackprocesser har jurygrupperna utsett landets vassaste nya entreprenörer som nu tävlar om att vinna priserna; Best Traction, Game Changer, Impact Maker och Student Superstart.

- Våren är den absolut roligaste tiden på året. Jurygrupperna i Venture Cup brukar ha utmärkt fingertoppskänsla för vilka bolag som blir framgångsrika framöver. Det är en varm rekommendation att hålla koll på de nominerade teamen redan nu när de är i början av sina entreprenörsresor! säger Julia Selander VD på Venture Cup Sverige.

Sedan starten 1998 välkända bolag som till exempel Lensway, Hövding och Raysearch Laboratories varit med och tävlat i Venture Cup. Tävlingarna utvecklas i kapp med omvärldens intresse-boom för nystartade företag, och de inlämnade bidragen kan ofta fungera som en fingervisning kring omvärldens behov och utmaningar. Bland årets omgång ser man exempelvis många bolag inom health tech och miljöförbättrande idéer.

Vinnarna i samtliga regionfinaler direktkvalificerar sig till Sverigefinalen för Venture Cup som i år äger rum i Göteborg den 24 september. Där tävlar regionala entreprenörer om att ta hem den prestigefulla titeln Startup of the Year och ytterligare prispott på 300 000 kr.

Här kan du anmäla dig till Regionfinalen i din stad, för att nätverka och hylla morgondagens stjärnskott före alla andra.

Listan över samtliga nominerade i Venture Cup STARTUP 2019:

Actsport

Umeå Wheels

VectorizeMove

What lies ahead

Mer information om samtliga nominerade team och deras idéer hittar du på venturecup.se/sv/nominerade

About Venture Cup

Venture Cup är tävlingen för morgondagens entreprenörer som kopplar ihop experter från näringslivet med framtidens entreprenörer och erbjuder en process för alla som bär på en idé. Venture Cup erbjuder inspiration, utbildning, handledning samt möjligheten till att skapa sig ett gediget nätverk. Venture Cup grundades 1998 på initiativ av McKinsey & Company i samarbete med Chalmers Universitet, Göteborgs Universitet och Innovationsbron. Venture Cup stöds av Sveriges alla stora universitet och drivs i partnerskap med den privata och offentliga sektorn. Sedan starten 1998 har mer än 15 000 affärsidéer tävlat och cirka 30 procent av idéerna har blivit affärer. Läs mer på www.venturecup.se

Julia Selander
Julia Selander