2018-09-12 23:06Press release

Årets Startup of the Year tar psykisk ohälsa på allvar

Teamet bakom WordDiagnostics, vinnarna av priset Startup of the Year 2018. Foto: Victor AckerheimTeamet bakom WordDiagnostics, vinnarna av priset Startup of the Year 2018. Foto: Victor Ackerheim

Det var en magisk stämning i konserthuset i Stockholm när entreprenörstävlingen Venture Cup firade 20 årsjubileum. Under kvällen delades 300 000 kronor ut till fem olika vinnare. Kvällens mest ärofyllda pris Startup of the Year gick i år till WordDiagnostics, bolaget med rötter från Lunds Universitet. I och med vinsten ansluter bolaget till ett exklusivt sällskap av tidigare totalvinnare som bland annat Buildsafe, Smiling Group och Disruptive Materials.

Idag drabbas var femte svensk av depression och 45% av alla sjukskrivningar beror på mental ohälsa. Detta skapar inte bara lidande hos individerna det skapar även stora kostnader för samhället i stort. I dagens system diagnostiserar vi personer med hjälp av att patienten skattar sitt mående. Venture Cup vinnaren WordDiagnostics har nu tagit fram en bättre lösning på problemet som möjliggör en tidigare diagnos och bättre behandling.

Teamet bakom startup-bolaget WordDiagnostics består av Katarina Lundberg, Oscar Kjell och Sverker Sikström, alla tre forskare vid Lunds Universitet. Tillsammans har dem utvecklat ett beslutstöd för psykiatrisk diagnostisering. Med deras lösning kan patienten svara med beskrivande ord som analyseras med Artificiell Intelligens (AI) istället för att skatta sitt mående utifrån en sifferskala.

– WordDiagnostics adresserar ett extremt relevant och växande samhällsproblem och lösningen har förutsättningar att skapa ett lönsamt och framgångsrikt företag som dessutom bidrar positivt till samhället i sin helhet, säger Christian Lauritzen, juryordförande och grundare av Eicorn.

Startup-bolaget kammade under Venture Cups Sverigefinal hem det mest ärofyllda priset som årets Startup of the Year och en prissumma på 100 000 kronor. Framtidsvisionen för WordDiagnostics är klar. Teamet vill bli en internationell standard för ordbaserad diagnosticering av psykisk ohälsa.

Startup Of The Year 2018
Prissumma: 100 000 kronor
Idé: WordDiagnostics
Team: Katarina Lundberg, Oscar Kjell, Sverker Sikström
Ort: Lund
Lärosäte: Lunds Universitet

Övriga Vinnare i årets upplaga av tävlingen STARTUP

Impact Maker 2018
Idé: BeeScanning
Team: Björn Lagerman, Emmy Sundström, Emil Romanus, Erik Österlund & Rikard Lagerman

Student Superstart 2018
Idé: Coda Easy
Team: Aleksandar Mitic, Carl-Johan Eriksson, Johan Wieslander, Mathilda Hammarström & Oskar Nehlin
Lärosäte: KTH och Handelshögskolan i Stockholm

Game Changer 2018
Idé: Woshapp
Team: Jens Persson och Mark Owuya

TopTech 2018
Idé: The Fit
Team: Lisa Lindvall
Ort: Kalix

About Venture Cup

The competition for the entrepreneurs of tomorrow Venture Cup is the competition for the entrepreneurs of tomorrow. Our purpose is to connect people with ideas with experts and the crowd, to ignite the creation of new businesses and empower the growth of Sweden. We are a nonprofit organization, and open to everyone who wants to test their business ideas. Thanks to our financial partners, we each year donate 1, 2 million SEK to creative ideas with long-term sustainable growth and verified demand from customers.

Lisa Johansson
Chief Marketing Officer