2019-11-18 09:33Press release

Antalet inlämnade affärsidéer slog rekord i norra Sverige

Till vänster moderatorn Malin Winberg och till höger en av 2016 års vinnare i Venture Cup.Till vänster moderatorn Malin Winberg och till höger en av 2016 års vinnare i Venture Cup.

Förutom ett nationellt rekord på över 370 inlämnade idéer i Venture Cup IDEA har antalet ökat med 32% i regionen jämfört med föregående år. Fem tävlingsbidrag från nord kommer stå som vinnare och platsa på Venture Cups Topp20-lista 2019. Vilka det är avslöjas den 11 december.

Deadline har passerat för årets omgång av Venture Cup IDEA, tävlingen för entreprenörer med färska oprövade affärsidéer, och i vanlig ordning har det varit ett stort intresse för tävlingen. Rekordet på antal inlämnade idéer är ett kvitto på mängden idébärare som finns och som förstår vikten av att testa dem.

- Vi ser en spridning av inkomna idéer från hela regionen som sträcker sig från Sundsvall upp till Kiruna vilket känns fantastiskt roligt. Kvalitén är hög så det blir spännande att följa juryns arbete med att granska och utse en lista över de Topp20 bästa idéerna i Sverige, säger Cathrin Sandström, Regionsansvarig i Nord.

Juryn som utser vinnarna består av framstående personer från näringslivet med olika kompetenser och därav olika synvinklar. Resultatet efter juryprocessen blir en orankad lista över de 20 bästa idéerna i Sverige jämt fördelat mellan de fyra regionerna. Vinnarna i region nord avslöjas den 11 december och i år arrangeras evenemanget i Luleå. Förutom att fira vinnarna menar Josefine Nordfjell, Marknads- och eventansvarig i region Nord att det bli ett tillfälle för likasinnade att mötas:

- Temat för lunchen är Norrländskt entreprenörskap och det blir ett fullspäckat scenprogrammet. Förutom att hylla vinnarna är syftet att samla personer som har utbyte av att träffas, säger hon.

Entreprenören och mångsysslaren Malin Winberg kommer leda lunchen och en av talarna är förra årets vinnare i Venture Cup, Lisa Lindvall som är grundare av The Fit. Vi får även lyssna till en panel som diskuterar frågor inom temat.

Topp20-evenemanget är en värdefull möjlighet att nätverka över en god bit mat, ta del av framtida trender inom entreprenörskap och inspireras inför framtida utmaningar. Syftet med evenemangen är att föra samman nyblivna entreprenörer med intressenter inom olika grenar av entreprenörskap för att med hjälp av rätt nätverk och rådgivning kunna ta nästa steg i sitt företagande. Det är kostnadsfritt och alla med intresse är välkomna men det finns ett begränsat antal platser.

Läs mer om Topp20 i Luleå här.

About Venture Cup

Venture Cup är tävlingen för morgondagens entreprenörer som kopplar ihop experter från näringslivet med nyblivna entreprenörer och erbjuder en process för alla som bär på en affärsidé. Venture Cup erbjuder inspiration, utbildning, handledning samt möjligheten till att skapa sig ett gediget nätverk. Venture Cup grundades 1998 på initiativ av McKinsey & Company i samarbete med Chalmers Universitet, Göteborgs Universitet och Innovationsbron. Venture Cup stöds av Sveriges alla stora universitet och drivs i partnerskap med den privata och offentliga sektorn. Sedan starten 1998 har mer än 15 000 affärsidéer tävlat och cirka 30 procent av idéerna har blivit affärer. Läs mer på www.venturecup.se

Alexandra Björk
VD Venture Cup