2019-12-12 14:00Press release

Affärsidéerna med störst potential i regionen

Fotograf: Jonas LundbergFotograf: Jonas Lundberg

Venture Cup Öst har nu korat årets fem regionala vinnare av entreprenörstävlingen IDEA. Samtliga platsade på den nationella Topp20-listan och bland bidragen fanns allt från fåglar som lär sig städa till självtest-kit till patienter.

Regionen slog rekord med närmare 30% ökning i antal inlämnade tävlingsbidrag jämfört med föregående år. Den 11 december offentliggjordes vilka som korades till de fem bästa affärsidéerna i regionen i Venture Cups entreprenörstävling IDEA. Affärsidéerna löser problem inom allmännyttiga teman såsom hållbarhet och sjukvård.

- Det är hoppfullt att årets vinnare visar på en trend i viljan att påverka till det goda, både gällande sjukvård men även affärsidéer som verkar förebyggande för en mer hållbar planet, säger Tove Söderström Regionsansvarig i region Öst.

Förutom att de vinnande bidragen platsar på den nationella Topp20-listan får entreprenörerna feedback på sina affärsidéer från ett brett professionellt nätverk och en prischeck på 5000 kr.

- Bara av att vara finalist i tävlingen och få pitcha vår idé är en fantastisk erfarenhet som vi lärt oss mycket av. Vinstpengarna möjliggör för oss att utveckla en ny prototyp och fortsätta vår planerade studie i ett högre tempo, säger Huseyin Aytug som är en i teamet bakom tävlingsbidraget Jaisy.

Efter att tävlingen stängde den 7 november har ett intensivt arbete pågått för att skriva feedback till alla inlämnade idéer och utse vinnarna. En vinst som innebär en kvalitétsstämpel och en prischeck på 5000 kronor till varje team.

Här är samtliga vinnare i IDEA 2019, region Öst:
Detta är de fem vinnande bidragen från regionen som platsar på den nationella Topp20-listan.

Hooked
Team: Tom Johansson och Emil Wasteson
Ort: Stockholm

Hooked utvecklar och säljer smak- och näringsrik växtbaserad seafood till restauranger, hotell och dagligvaruhandeln med flexitarianska och veganska konsumenter som målgrupp. Våra två första produkter - en växtbaserad strimlad tonfisk och lax med höga värden av protein och omega-3 - är under utveckling och kommer erbjudas till ett pris i nivå med odlad fisk.

- Den här vinsten betyder otroligt mycket för oss. Det är en väl erfaren jury som bedömt flera hundra riktigt bra affärsidéer i Sverige och valt ut oss som en av topp 20. Det är både smickrande och tryggt att ha deras förtroende i ryggen, säger Tom Johansson från det vinnande bidraget Nutritious Plant-Based Seafood.

Kieszeń
Team: Eduardo Xavier Alvarez Nowak
Lärosäte: Kungliga Tekniska Högskolan

Vill hjälpa alla att kunna skapa egna digitala spel, även de utan erfarenhet. Genom att skapa enkla 2D-spel för att demonstrera enkla tillvägagångssätt, kan det frambringa kreativitet och problemlösning. Kieszeń tillhandahåller verktyg för att skapa spel gratis och säljer portabla spelkonsoler där en kan spela och dela sina kreationer.

- Jag blev överraskad [över vinsten] eftersom jag inte visste att jag hade en chans när jag tävlade mot några av de skarpaste nya entreprenörerna över hela Sverige. Det förstärker bara mitt engagemang att förbättra min idé om att varje dag göra det lättare för vem som helst att skapa digitala spel, säger Eduardo Xavier Alvarez Nowak.

Pica – Birds picking litter
Team: Christian Günther-Hanssen
Ort: Täby

Pica underlättar städningen av fimpar genom att ta hjälp av intelligenta kråkfåglar såsom skator. När fåglarna plockar fimpar och slänger dem i en fågel-papperskorg får de mat som belöning. Pica kommer sälja fågel-papperskorgar och en metod för att lära vilda fåglar bytesprincipen.

- Jag kom på affärsidén i ett bibliotek invid Lundagård, där psykologistudier om inlärning och betingning á la Pavlov flöt ihop med kraxet från de kolsvarta råkorna i parken. Det blev till en idé om huruvida man inte kan få fåglarna att öva upp lite nya färdigheter, säger Christian Günther-Hanssen

RECCU (Reducing Cervical Cancer in Uganda)
Team: Rutayisire Meddy
Ort: Mityana, Uganda
Lärosäte: Karolinska Institutet och Makerere University

Ett företag som levererar självtest-kit till aktuella patienter, hämtar tillbaka proverna och sedan kopplar ihop de med positiva provsvar med den lämpligaste vården.

- Under min medicinska utbildning i Uganda kom vi ofta i kontakt med många fall av provtagning av livmoderhalscancer som verkade skrämmande för många kvinnor. Under lektionerna på Karolinska Institutet så diskuterade vi idén om att skapa ett självtest-kit för ändamålet. Jag dokumenterade det, gjorde efterforskningar och lämnade in idén till tävlingen, säger Rutayisire Meddy.

Jaisy
Team: Huseyin Aytug, Hasan Basri Celebi och Murat Cetiner
Lärosäte: Kungliga Tekniska Högskolan och Handelshögskolan

Har utvecklat en kostnadseffektiv och icke-invasiv anordning som tillåter vem som helst i världen, även utan medicinsk utbildning, att upptäcka gulsot hos nyfödda spädbarn, vilket kan rädda liv. Den patenterade anordningen är 10 gånger billigare än de som för närvarande finns, men med samma träffsäkerhet, vilket möjliggör en mer effektiv vårdprocess (hemövervakning) i utvecklingsländer.

- We are now getting ready to make a clinical study with Karolinska Institute where we will be able to test our device on approximately 2000 babies, säger Huseyin Aytug.

Läs om den fullständiga Topp20-listan här.

About Venture Cup

Venture Cup är tävlingen för morgondagens entreprenörer som kopplar ihop experter från näringslivet med nyblivna entreprenörer och erbjuder en process för alla som bär på en affärsidé. Venture Cup erbjuder inspiration, utbildning, handledning samt möjligheten till att skapa sig ett gediget nätverk. Venture Cup grundades 1998 på initiativ av McKinsey & Company i samarbete med Chalmers Universitet, Göteborgs Universitet och Innovationsbron. Venture Cup stöds av Sveriges alla stora universitet och drivs i partnerskap med den privata och offentliga sektorn. Sedan starten 1998 har mer än 15 000 affärsidéer tävlat och cirka 30 procent av idéerna har blivit affärer. Läs mer på www.venturecup.se

Alexandra Björk
VD Venture Cup