2019-12-12 14:00Press release

Affärsidéerna att hålla koll på - de tog sig in på Venture Cups Topp20-lista

Venture Cup Västs regionala vinnare

Den 12 december offentliggjordes vilka bidrag från Venture Cup Väst som tog sig hela vägen till årets Topp20-lista i entreprenörstävlingen IDEA. Bland bidragen fanns allt ifrån ett forskningsverktyg till en återanvändningsbar binda.

Trenderna bland regionens vinnande bidrag har varit hållbarhet, nya innovationer inom medicinteknik, vattenrening och forskningsteknik. Vidare har flera av bolagen redan i ett tidigt stadie visioner om att lansera nationellt såväl som internationellt vilket är en intressant utveckling från tidigare år.

- Denna vinst är en ära och det är exakt den verifikationen vi behöver. Hela teamet är exalterade över vår idé och den potentiella påverkan den kan ha på världen. Faktumet att denna potential har blivit uppmärksammad av Venture Cups jury visar att vi är på rätt väg och det glädjer oss. Vi är jätteglada över att få vårt namn synliggjort och vi hoppas att exponeringen vi fått genom tävlingen kan hjälpa oss attrahera framtida samarbeten och investerare som är en bra matchning för vårt team, säger Christopher Jacklin, representant från det vinnande bidraget Lucero.

I tävlingen IDEA utses årligen en Topp20-lista över Sveriges främsta affärsidéer, där de fem utsedda bidragen i Väst ingår som en av fyra regioner. Utöver en plats på listan blir de belönade med en prissumma på 5000 kronor och alla tävlanden är garanterade feedback på sin affärsidé.

- Det känns fantastiskt att få presentera dessa fem vinnare som har skapat betydelsefulla innovationer som alla på olika sätt gör världen till en bättre plats, säger region västs tävlingsansvariga Madelene Näslund.

Här är samtliga vinnare i IDEA 2019, region Väst:
Detta är de fem vinnande bidragen från regionen som platsar på den nationella Topp20-listan.

Aquammodate
Team: Jenny Perez Holmberg, Simon Isaksson & Martin Andersson
Lärosäte: Chalmers tekniska högskola

Aquammodate utvecklar filter med målet att producera ultrarent vatten till låg energiåtgång. Den filterteknik som finns på marknaden idag lider av att renhetsgraden och energiåtgången står i motsatsförhållande till varandra. Naturen har däremot utvecklat en filterprocess som kan producera rent vatten till låg energiåtgång. Vi använder både komponenter och design som är inspirerad av naturen med förhoppningen att kunna tillgodose det ökande globala behovet av rent vatten.

- Vi har inte hunnit få så mycket medial uppmärksamhet tidigare eftersom Aquammodate startades så pass nyligen. Vi ser därför denna vinst som ett erkännande av att vår idé är innovativ, relevant och besitter potential att kunna revolutionera vattenreningsbranschen, säger Simon Isaksson.

Invivo Power
Team: Bengt Bern, Per Klockar, Kristján Jónsson & Giovanni Maltese
Ort: Göteborg

Invivo Power kommer att sälja IP-licenser, baserat på vår disruptiva transkutana trådlösa energi- och datalänksteknologi. Kunderna kommer att vara medicinska företag som utvecklar, tillverkar och säljer aktiva klass III-implantat.

- Vi håller på att skriva sekretessavtal med de stora hjärtpumpsföretagen och hoppas påbörja försäljningsprocessen Q1 2019, säger Bengt Bern.

Lucero
Team: Christopher Jacklin, Rich Zapata Rosas, Felix Mossberg, Falko Schmidt, Alejandro Diaz Tormo & Martin Mojica-Benavides.
Ort: Göteborg
Lärosäte: Chalmers tekniska högskola och Göteborgs universitet.

Lucero bygger ett forskningsverktyg för att kunna manipulera och analysera enstaka celler i ett prov. Genom att integrera principer såsom optiska pincetter, machine learning och små mikrofluidik-chips så tänker vi skapa ett användarvänligt och automatiserat system för single-cell analyser som kan användas av vilken forskare som helst, oavsett tidigare kunskaper.

- This award is such an honor, and it is the exact verification that we needed. The whole team is excited about our idea and the potential impact it could have on the world. The fact that this potential has been recognized by the Venture Cup jury tells us that we are onto something and that only excites us more! We are thrilled to get our name out there and we hope that the exposure gained through this competition will help attract future collaborators and investors who are a good fit for our team, säger Christopher Jacklin.

Spacerpad
Team: Karin Högberg, Lena Berglin, Max Anderhell & Per-Olof Hansson
Lärosäte: Högskolan i Borås

Spacerpad är en modern återanvändningsbar binda som är funktionell, komfortabel och lätt att sköta. Den är främst framtagen för kvinnor som lever i mensfattigdom och därför inte kan sköta sin menshygien. Men Spacerpad är också ett miljövänligt alternativ för de kvinnor som inte lever i fattigdom och idag använder engångsprodukter.
- Vi ser att vi tillverkar produkten i länder där mensfattigdom är ett stort problem. Men vi ser också hur ett nytt modern koncept för en återanvändningsbar binda blir ett alternativ för kvinnor i västvärlden där ekonomi inte är ett problem för att sköta sin mens, men där ett miljömässigt alternativ blir alltmer aktuellt.

Zoundwave
Team: Amina Kadribasic, Adnan Al-Buhtori, Igors Berkovics & Marcus Bilgec
Ort: Göteborg
Lärosäte: Högskola för Konst & Design (HDK) Göteborgs universitet, Chalmers tekniska högskola

En medicinsk apparat som använder "lågintensiv vibration" för att förbättra blodcirkulation, främja angiogenes, stimulera tillväxtfaktorer och därmed hjälpa att påskynda läkning av ett kroniskt fotsår. Fokus ligger på en användarvänlig produkt som är enkel att använda i hemmet hos en person som får hemsjukvård. Vi vill ge personer med kroniska fotsår en större kontroll över sin egenvård och förkorta läkningstiden. På så vis minskar smärta, immobilisering och isolering för patienten samt kostnader för hälso- och sjukvården.
- This award shows that our idea is based on a strong need in society, and that our business idea is promising and interesting. It motivates the team to put an extra effort to bring the solution to the market as fast as possible, säger Marcus Bilgec.

Läs om den fullständiga Topp20-listan här: http://www.venturecup.se/sv/topp20-2019-vinnare/

About Venture Cup

Venture Cup är tävlingen för morgondagens entreprenörer som kopplar ihop experter från näringslivet med nyblivna entreprenörer och erbjuder en process för alla som bär på en affärsidé. Venture Cup erbjuder inspiration, utbildning, handledning samt möjligheten till att skapa sig ett gediget nätverk. Venture Cup grundades 1998 på initiativ av McKinsey & Company i samarbete med Chalmers Universitet, Göteborgs Universitet och Innovationsbron. Venture Cup stöds av Sveriges alla stora universitet och drivs i partnerskap med den privata och offentliga sektorn. Sedan starten 1998 har mer än 15 000 affärsidéer tävlat och cirka 30 procent av idéerna har blivit affärer. Läs mer på www.venturecup.se

Alexandra Björk