2018-12-19 10:48News

Womb for plants bryter plasttrenden

Den vänstra bilden visar en prototyp av produkten och den högra är på Geejesh Kumar.Den vänstra bilden visar en prototyp av produkten och den högra är på Geejesh Kumar.

Plast är idag ett problematiskt område då det är icke biologiskt nedbrytbart och används i stor utsträckning. Entreprenören bakom Womb for plants var den första att motta priset Start-Up Fast Track Award av Venture Cup Väst och hoppas nu förändra trenden kring plast med sin kruka av jute som tillhandahåller en hållbar lösning för växter.

Varje år produceras det drygt 5,8 miljoner ton avfall i Sverige, varav 15 procent utgörs av plastförpackningar. Detta är något Geejesh Kumar tog fasta på efter att besökt olika svenska växtbutiker och förbryllats över mängden plast som används. Han skapade en kruka gjort av jutematerial som är kompostabel och biologiskt nedbrytbar vilken också kan återanvändas. Genom kursen Start-Up Fast Track kom Geejesh i kontakt med Venture Cup Väst och har därigenom fått möjligheten att delta i en tävlingsrunda där han gick segrande med sin idé Womb for plants.

-Idén talar för sig själv, FN förklarade plast som en planetkris. Vi skapade plast, vi är beroende av plast och nu håller vi på att drunkna i plasten som vi orsakat. Vårt uppdrag är därför att förändra människors livsstil till en mer hållbar och miljövänlig sådan genom att återuppta produktion av jute. Industrin har på senare år varit vilande och ersatts av syntetfibrer på grund av det billiga priset, säger Geejesh Kumar.

Med detta miljövänliga material hoppas Geejesh kunna fortsätta utvecklingen av fler produkter inom andra områden som shoppingkassar, inredning, kläder och hygienprodukter som främjar nya arbeten och en hållbar livsstil.

Venture Cup Väst har instiftat priset Start-Up Fast Track Award för att främja möjligheten för entreprenörer med utländsk bakgrund till att få hjälp att utveckla sin affärsidé med förhoppningen att bidra till fler hållbara bolag i Västsverige.

Idé: Womb for plants
Team: Geejesh Kumar
Boendeort: Göteborg

Här kan du läsa mer: www.venturecup.se