2020-12-10 07:00News

WecycleIT vill göra återvinningsbranschen grön från insidan och ut!

​Användningen av elektronisk apparatur ökar för var dag som går men även mängden elektronikavfall. Istället för att låta sopbergen växa, plast få förbrännas och metaller transporteras över hela världen för att återvinnas, kan WEcycleIT presentera en ny hållbar metod för återvinning av elektronik.

Vi kan alla känna igen känslan. Telefonen som ligger så säkert i handen, lyckas finna vägen ur ens fingrar och dunkar rakt ner i marken. Efter att ängsligt ha vänt telefonen för se eventuell skada, inser grundaren Gustaf Utterström att telefonen är trasig, och får slänga- samt byta ut den. Men detta födde en fundering hos Gustaf som insåg att det måste finnas ett bättre sätt att återvinna elektronik. Den alternativa idén tog han sig an med sin kompis Arvid, som sedermera blev WecycleIT.

Vad är det unika med din idé som du tror gjort att den hamnat på Venture Cups Topp20-lista?

Det unika med min idé tror jag är att den gör en redan miljömedveten industri ännu grönare. Återvinningsbranschen är i sig en väldigt viktig del i vårt arbete mot en mer hållbar värld men med min metod blir även denna bransch grön på insidan, inte bara på utsidan. Att metoden i sig är unik och Venture Cup Sverige utesluter stora processkedjor möjliggör dess globala användning vilket jag tror är ytterligare en anledning till att den hamnat Topp20-listan, säger Gustaf Utterström på WecycleIT.

Vinsten i IDEA 2020 har gett företaget energi att vidareutveckla metoden i hopp om att vidare lyckas med affärsidén. Med ledord som grön och cirkulär, är målet att göra återvinningsbranschen grön även på insidan inte bara på utsidan. Därför letar WecycleIT nu investerare för att finansiera behovet av laboratorieutrustning, för att vidare kunna optimera metoden. Vi säger grattis till WecycleIT och önskar dem all lycka i den förhoppningsvis mer gröna framtiden.

Idé: WecycleIT

Team: Gustaf Utterström

About Venture Cup

Venture Cup är Sveriges största platform för entreprenörstävlingar och erbjuder en möjlighet för att koppla ihop experter från näringslivet med innovativa personer och framtidens entreprenörer. Venture Cups verksamhet utgår från en välbeprövad process för alla som testa eller affärsutveckla en idé. Alla tävlande får konstruktiv feedback, ett värdefullt nätverk, möjlighet till publicitet samt chansen att vinna prispengar. Experter från olika branscher engagerar sig ideellt genom att ge feedback på alla idéer som lämnas in. Sedan starten 1998 har fler än 15 000 affärsidéer varit med och tävlat och många spännande tillväxtföretag har startat. Venture Cup bidrar med inspiration och kunskap i form av föreläsningar, workshops och evenemang, i syfte att sänka tröskel för blivande entreprenörer samt motivera till att bygga fler hållbara företag. Verksamheten är nationell och finns i hela Sverige med regionala kontor och stark lokal förankring.

Alexandra Björk
VD Venture Cup