2018-12-11 08:00News

Visionen är att förenkla det hållbara internationella resandet

Carl-Johan Alkstål blev med sin idé Greentravel utsedd till en av de tjugo bästa idéerna i höstens upplaga av Venture Cup IDEA.Carl-Johan Alkstål blev med sin idé Greentravel utsedd till en av de tjugo bästa idéerna i höstens upplaga av Venture Cup IDEA.

Klimatångest är ett uttryck som i modern tid har myntas med anledning av den oro många känner inför de globala klimatförändringarna. Venture Cup vinnarna Greentravel vill vara en positiv kraft mot detta och förenkla för människor att boka internationella tågbiljetter.

Carl-Johan Alkstål märkte en frustration från människor i hans omgivning som önskade resa med tåg internationellt, men som dessvärre upplevde stora svårigheter med att boka sina tågbiljetter. “Hur svårt kan det vara” tänkte Carl-Johan och gjorde själv ett försök att boka tågbiljetter till en resa utomlands. Upplevelsen var att det var enklare sagt än gjort och att det var både tidskrävande och nästintill omöjligt att boka tågbiljetterna.Där föddes motivationen och inspirationen till att göra någonting åt problemet och Carl-Johan påbörjade utvecklingen av affärsidéen Greentravel.

— GreenTravel är en app och webbsida där tågleverantörer från hela världen är samlade under ett tak för att kunna erbjuda de billigaste och mest effektiva resealternativen för internationella tågresor, berättar Carl-Johan.

En plats på Venture Cups topp 20-lista har bidrag till att motivation har ökat samtidigt som det blivit en bekräftelse för att idén ligger rätt i tiden och har en efterfrågan. Framtidsplanerna är att först och främst utveckla klart tjänsten för att sedan på lång sikt kunna garantera ett högt, socialt och miljömässigt, värde för kunderna.

Idé: Greentravel
Team: Carl-Johan Alkstål
Universitet: Stockholms Universitet
Boendeort: Stockholm

Här kan du läsa mer om tävlingen och ta del av alla nominerade startups.

About Venture Cup

The competition for the entrepreneurs of tomorrow Venture Cup is the competition for the entrepreneurs of tomorrow. Our purpose is to connect people with ideas with experts and the crowd, to ignite the creation of new businesses and empower the growth of Sweden. We are a nonprofit organization, and open to everyone who wants to test their business ideas. Thanks to our financial partners, we each year donate 1, 2 million SEK to creative ideas with long-term sustainable growth and verified demand from customers.

Julia Selander
Julia Selander