2018-12-11 08:00News

Vinnarna som får aktieinvesteringar att bli enkla

Under morgonen fick teamet bakom affärsidén Stocksholm motta ett pris i Venture Cups idétävling IDEA.Under morgonen fick teamet bakom affärsidén Stocksholm motta ett pris i Venture Cups idétävling IDEA.

Teamet bakom startup bolaget Stocksholm vill minska kunskapsgapet mellan vana investerare och nybörjare genom att visualisera verksamheten bakom aktierna vi ser på börsen. Under morgonen fick de motta ett pris i Venture Cups idétävling IDEA, då deras idé blivit utsedd till en av de tjugo bästa idéerna i tävlingen.

Kristjan Kullamägi som sedan länge arbetat med aktier hade en vilja att ta de robot rådgivarna som finns på den amerikanska marknaden till Sverige. När han pratade med sina numera teammedlemmar Levi Mårten och Pablo Ivulic utvecklades idén till något större.

Eftersom Levi och Pablo själva inte handlade med aktier blev det tydligt att teamet borde skapa något som förenklar aktiehandeln och därmed minskar kunskapsbarriären som finns inom aktiehandeln idag. Affärsidén till Stocksholm var född och nu arbetar företaget hårt för att visualisera verksamheten bakom aktierna för att på så vis göra det enklare för allmänheten att förstå vad aktierna handlar om. Företaget rankar även företagen baserat på deras finansiella förmåga för att du som nybörjare ska slippa.

Teamet driver just nu bolaget vid sidan av sina vanliga heltidsjobb men har som mål att snart kunna arbeta heltid med Stocksholm och utveckla bolaget vidare.

Idé: Stocksholm
Team: Levi Mårten, Kristjan Kullamägi och Pablo Ivulic
Boendeort: Stockholm
Hemsida: https://stocksholm.com/

Här kan du läsa mer om tävlingen och ta del av alla nominerade startups.

About Venture Cup

Venture Cup är tävlingen för morgondagens entreprenörer som kopplar ihop experter från näringslivet med framtidens entreprenörer och erbjuder en process för alla som bär på en idé. Venture Cup erbjuder inspiration, utbildning, handledning samt möjligheten till att skapa sig ett gediget nätverk. Venture Cup grundades 1998 på initiativ av McKinsey & Company i samarbete med Chalmers Universitet, Göteborgs Universitet och Innovationsbron. Venture Cup stöds av Sveriges alla stora universitet och drivs i partnerskap med den privata och offentliga sektorn. Sedan starten 1998 har mer än 15 000 affärsidéer tävlat och cirka 30 procent av idéerna har blivit affärer. Läs mer på www.venturecup.se