2018-12-06 14:28News

VectorizeMove hjälper både hästar och människor

Entreprenörerna bakom VectorizeMove, från vänster: João Bentes & Siddaharta KhandelwalEntreprenörerna bakom VectorizeMove, från vänster: João Bentes & Siddaharta Khandelwal

VectorizeMove är skapat av två entreprenörer som vill öka hästarnas övergripande välbefinnande genom att tillhandahålla en tjänst som kan upptäcka potentiella skador i ett tidigt skede. Tjänsten kan användas av hästägare, tränare och veterinärer världen över och är ett av de bidrag som tagits sig in på Venture Cups Top 20 lista.

Idén till VectorizeMove började växa fram efter det att Siddharta i sin doktorsavhandling utvecklat innovativa algoritmer för att analysera kvalitéten på människans gång i vardagen med hjälp av bärbar teknik. Eftersom forskningsområdet var delvis begränsat till kliniker och sjukhuskorridorer var det svårt att nå önskad exponering av projektet. Därför beslutade Siddharta att skapa en demonstrant med sin nuvarande kollega João vilka är de två entreprenörerna bakom VectorizeMove.

Tjänsten som har tagits fram är en gånganalys baserad på bärbara sensorer som placeras på hästens ben för att upptäcka potentiella skador i ett tidigt skede. Dessa är sedan sammanlänkade med en app som gör det till ett tillförlitligt verktyg för veterinärer men också en trygghet för hästägare och tränare då alla kan verifiera och kontrollera hästens gång oavsett geografisk placering.

Vad tror ni är det unika med er idé som gjort att den hamnat på Venture Cups top 20 lista?

- Jag anser att det är en blandning av två saker: dels vår idés potential, all den bakomliggande kunskap vi har inom området, vårt team och även den inverkan vår idé kan få på våra egna liv men också våra älskade hästars liv, det tog oss till top 20, säger Siddharta Khandelwal.

I dagsläget arbetar entreprenörerna med att ta fram en prototyp (hardware device + mobilapp) som i januari 2019 ska genomgå skarpa fälttester med potentiella kunder och strategiska partners. Därefter kommer en investeringsrunda påbörjas och förhoppningen är att nå hästmarknaden redan i slutet av nästa år.

Idé: VectorizeMove
Team: Siddaharta Khandelwal & João Bentes
Boendeort: Göteborg & Stockholm

Här kan du läsa mer: www.venturecup.se

About Venture Cup

The competition for the entrepreneurs of tomorrow Venture Cup is the competition for the entrepreneurs of tomorrow. Our purpose is to connect people with ideas with experts and the crowd, to ignite the creation of new businesses and empower the growth of Sweden. We are a nonprofit organization, and open to everyone who wants to test their business ideas. Thanks to our financial partners, we each year donate 1, 2 million SEK to creative ideas with long-term sustainable growth and verified demand from customers.

Alexandra Björk
CEO Venture Cup Väst