2020-05-10 09:47News

Teknologin som utmanar ett av de största hoten mot vår globala folkhälsa

Milton Lönnroth från Alpha therapy solutions. Fotograf: Alexandra BjörkMilton Lönnroth från Alpha therapy solutions. Fotograf: Alexandra Björk

Alpha therapy solutions presenterades under kvällen som vinnare av både Impact Maker och Game Changer i Venture Cup Västs Regionfinal 2020. Bolaget har skapat världens första GMP-anpassade produktionsmodul för läkemedel som används för riktad alfastrålning, vilket är en lovande behandlingsmetod för bekämpningen av spridd cancer.

År 2018 omkom 9,5 miljoner människor i cancer världen över, vilket gjorde det till den näst vanligaste dödsorsaken. Varje år fortsätter siffran att stiga och fler löper stor risk att drabbas av spridd cancer. Detta innebär att det finns ett stort behov och efterfrågan för framtagandet av nya, effektiva, och framförallt skonsamma behandlingsmetoder.

- Alpha Therapy Solutions ämnar bli ett världsledande bolag inom riktad alfastrålning och astatinerade läkemedel. Bolaget vill bidra till framtagandet av flera läkemedel mot olika diagnoser av spridd cancer,och ser även möjligheten att tillämpa vår teknologi för andra diagnoser t.ex. antibiotikaresistenta bakterieinfektioner. Bolaget ser stora möjligheter att kunna växa verksamheten och bidra med många arbetstillfällen i Göteborg och Sverige, säger medgrundare och VD på Alpha Therapy Solutions, Milton Lönnroth.

Teamet var väl introducerade till Venture Cup sedan innan. Milton hade både läst kursen Affärsplanering för tillväxtföretag som Venture Cup arrangerar i samråd med Göteborgs universitet, Chalmers Tekniska Högskola och Sahlgrenska Akademin samt tidigare tävlat med en annan affärsidé. Teamet såg Venture Cups tävling STARTUP som en god möjlighet att visa upp sin innovation och ta del av feedback från erfarna individer för att kunna ta nästa steg med bolaget.

- Alpha therapy solutions presenterar en teknologi som kan förändra en hel industri. Med deras innovation kan patienter förses med effektiviserad och kraftfull medicin som både är lättillgänglig och har färre biverkningar än de vi ser idag. Bolaget har en enorm global potential och jag tror de kommer gå en ljus framtid till mötes, säger juryordförande Herwig Stöckl.

Under Venture Cup Västs regionfinal tidigare idag tilldelades bolaget priserna Impact Maker och Game Changer  vilket innebär en prissumma på 50 000 kr vardera. Förutom prispengarna beskriver teamet vinsten i STARTUP 2020 som en möjlighet att visa deras produkt och vision för de svenska och internationella entreprenörskapsekosystemen. Exponeringen hoppas de ska  ge förbättrade möjligheter till större finansiering, vilket är nödvändigt för att kunna förse en global marknad med vår tekniska lösning.

Alpha therapy solutions

Pris: Impact Maker och Game Changer

Team: Milton Lönnroth, Emma Aneheim & Sture Lindegren

Ort: Göteborg