2018-12-11 08:00News

Spit Lab hjälper kvinnor att bli gravida snabbare

Anna Melker och Olof Jonsson är teamet bakom affärsidén Spit Lab. Anna Melker och Olof Jonsson är teamet bakom affärsidén Spit Lab.

Idén bakom Spit Lab är att bidra till att  hjälpa kvinnor som lider av polycystiskt ovariesyndrom (PCOS) att snabbare bli gravida. Nu prisas affärsidén under Venture Cups Topp 20 event som en av de 20 bästa idéerna i tävlingen IDEA 2018.

PCOS är en besvärande sjukdom som kvinnor i fertil ålder kan drabbas av. Sjukdomen innebär att den drabbade får små cystor på äggstockarna i kombination med en hormonell rubbning i kroppen. Anna Melker en av grundarna till Spit Lab, kom i kontakt med sjukdomen när hon läste på om besvär som kan uppkomma till följd av olika hormonnivåer i kroppen. Hon lärde sig att hormonnivåerna i vissa fall påverkar kvinnor negativt genom allt från migrän till fertilitet. Den hormonella rubbning som finns då du lider av PCOS kan i många fall leda till problem med fertilitet, ett problem som teamet bakom Spit Lab vill hjälpa att lösa.

Teamet bakom Spit Lab består av Anna Melker och Olof Jonsson, vilka har arbetat fram är en diagnostik app som kan hjälpa att räkna ut när en kvinna är som mest fertil. Appen använder data med hormonella nivåer som tas in från ett hormonellt test kit som skickas hem till användare. Genom datan kan sedan Spit Lab hjälpa användaren till livsstilsförändringar som kan lindra symptomen, och viktigast av allt, hjälpa kvinnor som lider av PCOS att snabbare bli gravida.

Idé: Spit Lab
Team: Anna Melker & Olof Jonsson
Boendeort: Stockholm

Här kan du läsa mer om tävlingen och ta del av alla nominerade startups.

About Venture Cup

Venture Cup är tävlingen för morgondagens entreprenörer som kopplar ihop experter från näringslivet med framtidens entreprenörer och erbjuder en process för alla som bär på en idé. Venture Cup erbjuder inspiration, utbildning, handledning samt möjligheten till att skapa sig ett gediget nätverk. Venture Cup grundades 1998 på initiativ av McKinsey & Company i samarbete med Chalmers Universitet, Göteborgs Universitet och Innovationsbron. Venture Cup stöds av Sveriges alla stora universitet och drivs i partnerskap med den privata och offentliga sektorn. Sedan starten 1998 har mer än 15 000 affärsidéer tävlat och cirka 30 procent av idéerna har blivit affärer. Läs mer på www.venturecup.se

Julia Selander
Julia Selander