2020-12-10 07:00News

Mbegusolar sätter laddningsstationer på andra sidan världskartan

Mbegusolar erbjuder ren och förnybar energi till Kenya och dess mikro-entreprenörer. Företaget är en B2B2C plattform som hanterar ett nätverk av solkraftsdrivna laddningsstationer för telefoner över hela Kenya. Dessa stationer hjälper människor på landsbygden att driva sin verksamheter framåt.

Idén är att tillförse Afrikanska mikro-entreprenörer med solkraftsdriven, ren och förnybar energi. På så sätt främjar Mbegusolar ett grönt alternativ till fossila bränslen. Mikro-entreprenören är exempelvis juice-försäljaren som marknadsför sig på Facebook eller skoförsäljaren som säljer skor via bilder på Whatsapp. Gemensamt för dessa är att de behöver internet i sin telefon, och telefonen behöver batteri för att fungera. Där kommer Mbegusolar in och levererar ett självförsörjande system som håller företags fundamentala verktyg i drift.

Vad är det unika med din/er idé som du tror gjort att den hamnat på Topp20?

Guess it’s our belief and commitment into the business idea that made us so far. We believe that only with sustainable innovations that by targeting both business and social objectives can we make a real difference that could last for long, säger Wenjing Yang på Mbegusolar.Gruppen bakom Mbegusolar ser vinsten i Venture Cup IDEA en nyckel till att få människor att upptäcka deras produkt. Förutom uppmärksamheten, publiciteten och möjligheterna som kommer med tävlingen så ser de deltagandet som ett betydelsefullt steg mot sina mål.

Idé:MbeguSolar

Team: Wenjing Yang, Abel Valko, Jessica Michelle

About Venture Cup

Venture Cup är Sveriges största platform för entreprenörstävlingar och erbjuder en möjlighet för att koppla ihop experter från näringslivet med innovativa personer och framtidens entreprenörer. Venture Cups verksamhet utgår från en välbeprövad process för alla som testa eller affärsutveckla en idé. Alla tävlande får konstruktiv feedback, ett värdefullt nätverk, möjlighet till publicitet samt chansen att vinna prispengar. Experter från olika branscher engagerar sig ideellt genom att ge feedback på alla idéer som lämnas in. Sedan starten 1998 har fler än 15 000 affärsidéer varit med och tävlat och många spännande tillväxtföretag har startat. Venture Cup bidrar med inspiration och kunskap i form av föreläsningar, workshops och evenemang, i syfte att sänka tröskel för blivande entreprenörer samt motivera till att bygga fler hållbara företag. Verksamheten är nationell och finns i hela Sverige med regionala kontor och stark lokal förankring.

Alexandra Björk
VD Venture Cup