2020-05-11 17:15News

Innovationen som minskar plastavfall motsvarande 67 kryssningsfartyg

Laboratorier världen över producerar årligen ton av plastavfall, motsvarande en vikt av 67 kryssningsfartyg. Startup-bolaget StckCell har genom sin innovation, med samma namn, skapat en petriskål som tillverkas med 61 % mindre plast jämfört med motsvarande produkter som finns på marknaden idag. Ikväll tilldelades bolaget priset Beyond Academic på Venture Cup Regionfinalen i region Öst.

Laboratorier över hela världen kräver rena, pålitliga och färdiga engångsverktyg för att uppnå effektiv och reproducerbar vetenskap. Problemet är att detta hittills genererat stora mängder plastavfall, något som kan förändras när startup-bolaget StckCell:s lösning inom kort förutspås bli verklighet.

StckCells innovation minskar avsevärt mängden plastavfall som genereras i laboratorium och därmed minskar även koldioxidutsläppen som förknippas med dessa typer av produkter.

"Genom sin innovativa design spar de på plastanvändningen och har möjlighet att påverka det traditionella mindset som finns i laboratorier världen över. Vi ser att förankringen till akademin bara är en styrka i att göra StckCell till det naturliga alternativet", skriver juryn i sin motivering.

I och med vinsten får bolaget nyttig finansiering och nu satsar StckCell på att först få ut produkten och genom sitt nya nätverk av experter, finansiärer och framtida kunder få feedback och utveckla produkten ytterligare.

- Vår långsiktiga plan är att utöka vår förmåga och nå laboratorier globalt, säger Pedro Réu medgrundare av StckCell.

StckCell
Pris:
Beyond Academic
Team: Pedro Réu, Jessica Carvalho Åström, Ronny Werjefelt & Maris Hartmanis
Ort: Stockholm
Lärosäte: Kungliga tekniska högskolan

About Venture Cup

Venture Cup är tävlingen för morgondagens entreprenörer som kopplar ihop experter från näringslivet med nyblivna entreprenörer och erbjuder en process för alla som bär på en affärsidé. Venture Cup erbjuder inspiration, utbildning, handledning samt möjligheten till att skapa sig ett gediget nätverk. Venture Cup grundades 1998 på initiativ av McKinsey & Company i samarbete med Chalmers Universitet, Göteborgs Universitet och Innovationsbron. Venture Cup stöds av Sveriges alla stora universitet och drivs i partnerskap med den privata och offentliga sektorn. Sedan starten 1998 har mer än 15 000 affärsidéer tävlat och cirka 30 procent av idéerna har blivit affärer. Läs mer på www.venturecup.se

Alexandra Björk
VD Venture Cup