2018-12-07 08:00News

Hardskills ger företag access till världens främsta ingenjörer

Entreprenören Rasmus Palazzis idé utsågs under morgonen till en av de 20 bästa i årets upplaga av Venture Cup IDEA. Entreprenören Rasmus Palazzis idé utsågs under morgonen till en av de 20 bästa i årets upplaga av Venture Cup IDEA.

Entreprenören Rasmus Palazzi som tidigare arbetat med patent och rekrytering, har med sin SaaS-lösning möjliggjort för rekryteringsfirmor och företag att hitta och validera rätt kompetenser hos över 100 miljoner av världens främsta ingenjörer. Hans idé utsågs under morgonen till en av de 20 bästa årets upplaga av Venture Cup IDEA.

Rasmus som sedan tidigare arbetat med patent och rekrytering och var väl insatt i det internationella patent registret insåg snart att rekryteringsprocessen kunde förenklas. Genom att tillföra personlig kontakt och därmed möjliggöra för rekryterare att både hitta rätt kompetens och validera kompetensen var idén till Hardskills född. Via en  SaaS-lösning hade Rasmus en lösning som skulle förenkla för företag att hitta rätt kompetens.

Databasen som innehåller fler än 100 miljoner av världens främsta ingenjörer är även kategoriserad i undergrupper vilket gör att företagen och rekryteringsbolagen kan hitta rätt person och kompetens med bara ett par knapptryck.

— Erkännandet som det innebär att vara en av tjugo idéer på Venture Cups topp 20-lista ger mig självförtroendet att snabba upp utvecklingsprocessen, säger Rasmus Palazzi.

Just nu arbetar Rasmus och hans team vidare för att utveckla och ha en tjänst redo för lansering under tredje kvartalet nästa år. Redan nu finns den globala tanken med och visionen är att bli en viktig global spelare inom rekrytering.

Idé: Hardskills
Team: Rasmus Palazzi
Boendeort: Västerås

Här kan du läsa mer om tävlingen och ta del av alla nominerade startups.

About Venture Cup

Venture Cup är tävlingen för morgondagens entreprenörer som kopplar ihop experter från näringslivet med framtidens entreprenörer och erbjuder en process för alla som bär på en idé. Venture Cup erbjuder inspiration, utbildning, handledning samt möjligheten till att skapa sig ett gediget nätverk. Venture Cup grundades 1998 på initiativ av McKinsey & Company i samarbete med Chalmers Universitet, Göteborgs Universitet och Innovationsbron. Venture Cup stöds av Sveriges alla stora universitet och drivs i partnerskap med den privata och offentliga sektorn. Sedan starten 1998 har mer än 15 000 affärsidéer tävlat och cirka 30 procent av idéerna har blivit affärer. Läs mer på www.venturecup.se

Julia Selander
Julia Selander