2020-05-12 15:05News

Ett revolutionerande fosforfilter kammade hem vinsten i årets Impact Maker

Med bland annat tio års erfarenhet av fosfortransport, åtta års erfarenhet av materialutveckling och kemisk processutveckling samt två stora stipendier i bagaget har Lisa Heiberg tagit fram ett nytt rengöringsfilter som kommer att revolutionera marknaden. Filtret kommer att kunna förhindra fosfor att läcka ut i åar och vattendrag.

När Lisa Heiberg, grundare av DiaPure,  jobbade med ett projekt att förhindra näringsläckage av fosfor och kväve från jordbruksmark testade hon alla filtermaterial som fanns på marknaden. När inga filtermaterial levde upp till en långvarigt god filtreringseffekt, utvecklade hon ett eget. Det visade sig fungera så bra att hon startade sitt eget bolag för att kommersialisera det.

- Efterhand började vi fråga kunder på avloppsmarknaden hur deras drömfilter för fosforrening skulle se ut. Därefter utvecklade och utformade vi produkten efter det, och insåg att vi faktiskt kunde uppfylla kundens önskan, säger Lisa.

Med ett filter som tack vare reningstekniken kan göras litet och smidigt blir det enklare för renhållnings företagen att hantera dem i samband med filterbyte. Lisa har även hittat ett marknadsbehov hos enskilda avloppsägare. Att själv behöva rena sina avlopp kan upplevas som krångligt och dyrt.

- Vi bidrar med att tillhandahålla en smidig fosforrenings lösning, genom ett lättinstallerat filter och en enkel hantering, är Lisas svar på problemet.

DiaPure drar igång för en kommersiell produktion i 2021, men redan i år kommer försäljningen att smygstarta. Visionen är att inom fem år kunna ha en extern producent som tillverkar och distribuerar filtren.

DiaPure vann priset Impact Maker i region Syds årliga tävling och fick prissumman på 50.000 kr. I höst tävlar Lisa igen i Sverigefinalen i hopp om att bli Startup of the Year.

DiaPure
Pris:
Impact Maker
Team:
Lisa Heiberg
Ort:
Lund

About Venture Cup

Venture Cup är tävlingen för morgondagens entreprenörer som kopplar ihop experter från näringslivet med nyblivna entreprenörer och erbjuder en process för alla som bär på en affärsidé. Venture Cup erbjuder inspiration, utbildning, handledning samt möjligheten till att skapa sig ett gediget nätverk. Venture Cup grundades 1998 på initiativ av McKinsey & Company i samarbete med Chalmers Universitet, Göteborgs Universitet och Innovationsbron. Venture Cup stöds av Sveriges alla stora universitet och drivs i partnerskap med den privata och offentliga sektorn. Sedan starten 1998 har mer än 15 000 affärsidéer tävlat och cirka 30 procent av idéerna har blivit affärer. Läs mer på www.venturecup.se

Alexandra Björk
VD Venture Cup