2020-05-12 17:00News

En teknisk lösning som låst upp en stor marknad

Teamet bakom HomeAxess. Fotograf: Andreas WaleijTeamet bakom HomeAxess. Fotograf: Andreas Waleij

Genom att kombinera olika teknologier har HomeAxess skapat en teknisk lösning unik till sitt slag på marknaden. Med sitt starka team, tydliga affärsmodell och skalbarhet vann de två av priserna, Best Traction och Game Changer, under vårens Regionfinal i Venture Cup Nord.

Med flera tidigare erfarenheter från att driva eget, började det diskuteras i teamet bakom HomeAxess kring hur de skulle kunna höja standarden för hyreslägenheter. Efter några veckor av brainstorming föddes idén till HomeAxess – en affärsidé som ska spara både tid och pengar för fastighetsägare, samtidigt som den ökar både intäkter och fastighetsvärde. Efter att ha involverat ett teknikföretag bildades bolaget.

- HomeAxess erbjuder bostadsföretag en unik plattform och totallösning bestående av digitala lås, låsspecifika algoritmer för accesskontroll, distribution av digitala nycklar samt nyckelkvittens med BankID, förklarar teamet bakom HomeAxess.

Under Regionfinalen prisades HomeAxess både för sin tydliga lokalisering av kunden, för att de i ett tidigt skede vågat sälja och lyckats marknadsföra sig själva samt för dess innovativa karaktär med stor potential att låsa upp en stor marknad. Med en total vinstsumma på 100 000 kronor och en direktbiljett till Sverigefinalen, fortsätter nu teamet att sikta framåt. Närmast väntar att ta in ett mindre kapital för utveckling av webbapplikationen.

HomeAxess
Pris:
Best Traction och Game Changer
Team:
Joachim Ljungquist, Fredric Edin och Peter Olausson
Ort:
Umeå

About Venture Cup

Venture Cup är tävlingen för morgondagens entreprenörer som kopplar ihop experter från näringslivet med nyblivna entreprenörer och erbjuder en process för alla som bär på en affärsidé. Venture Cup erbjuder inspiration, utbildning, handledning samt möjligheten till att skapa sig ett gediget nätverk. Venture Cup grundades 1998 på initiativ av McKinsey & Company i samarbete med Chalmers Universitet, Göteborgs Universitet och Innovationsbron. Venture Cup stöds av Sveriges alla stora universitet och drivs i partnerskap med den privata och offentliga sektorn. Sedan starten 1998 har mer än 15 000 affärsidéer tävlat och cirka 30 procent av idéerna har blivit affärer. Läs mer på www.venturecup.se

Alexandra Björk
VD Venture Cup