2020-05-11 15:50News

De kontrollerar näthat med hjälp av Ai

Ludvig Gee & Sebastian Nabrink från Oterlu. Fotograf: Josefine OldenstedtLudvig Gee & Sebastian Nabrink från Oterlu. Fotograf: Josefine Oldenstedt

Med hjälp av Ai vill teamet bakom Oterlu Ai skapa en schysstare gamingvärld och en socialt hållbar miljö online. Tidigare idag tilldelades de priserna Beyond Academic och JCE Accelerator Award under Venture Cup Västs Regionfinal 2020.

Internet och framför allt digitala miljöer människor vistas i står inför utmaningar. Att skydda användaren från näthat har blivit allt svårare. Oterlu Ai har tagit fram en lösning för att förändra detta. Teamet besitter en gedigen bakgrund inom Ai och säkerhet online från företag som Google och såg behovet av att hitta en modell som på ett nyanserat sätt plocka upp allt från trakasserier till grooming.

- Vi tror att vi har lyckat kombinera samhällsnytta med ett finansiellt incitament för företag att använda sig av vår tjänst. Genom att skydda sina användare från näthat kan till exempel en spelplattform se till att flera spelare stannar på plattformen. Vi har också byggt vår tjänst enbart med AI vilket visar på hur mycket nytta vi kan göra i samhället med den senaste teknologin, säger Alexander Gee, VD och grundare på Oterlu Ai.

Teamet använder sig av Ai för att automatiskt kunna upptäcka och vidta åtgärder när någon trakasserar en annan person i en social interaktion, online. Tekniken använder sig av Natural Language Processing för att fullständigt förstå avsikten från någon. Detta gör att olika typer av plattformar kan skydda sina användare mot näthat.

- Det är alltid lika imponerande att lyssna på dessa drivna entreprenörer. I år var konkurrensen tuff men Oterlu Ai övertygande juryn genom deras imponerande fart till marknaden och första kund, teamet de har byggt upp och problemen de ämnar att lösa. Vi är övertygade om att Oterlu Ai går en ljus framtid till mötes, säger David Andersson, Invest Associate på JCE Group.

Under Venture Cup Västs regionfinal tidigare idag tilldelades bolaget priset Beyond Academics och Oterlu Ai  vilket innebär en prissumma på 50 000 kr. Förutom prispengarna beskriver teamet tävlingsprocessen som en positiv upplevelse där dem fått dela med sig av sin affärsidé om att motverka näthat.

Oterlu Ai

Pris: Beyond Academic & JCE Accelerator Award

Team: Alexander Gee, Ludvig Gee & Sebastian Nabrink

Ort: Göteborg