2020-05-10 09:49News

Affärsmodellen som eliminerar användningen av engångsartiklar

Med ett digitalt och cirkulärt pantsystem för take-away muggar tog loop-it hem priset Best Traction på Venture Cup Västs Regionfinal 2020. Redan inom ett år beräknas de vara etablerade på samtliga universitet i Sverige.

Att engångsartiklar påverkar miljön negativt är ett faktum men avsaknaden om enkla lösningar på hur de kan ersättas har inte implementerats förrän nu. Bolaget loop-it löser det genom ett digitalt och cirkulärt pantsystem som gör det möjligt för kunder att hämta ut och lämna in återanvändningsbara muggar och artiklar mellan olika caféer och restauranger.

-Teamet har redan lyckats sälja sin lösning till flera betalande kunder. I och med det har de lyckats förändra ett beteende hos många som kan bidra till implementerandet av en mer hållbar lösning och ersätta de engångsartiklar som används idag., säger juryordförande Herwig Stöckl.

Teamet bakom loop-it uppkom efter 48h brainstorming på tävlingen Innovation Bootcamp år 2018. Där skulle de komma på en affärsidé som skulle presenteras för en jury bestående av entreprenörer och representanter från svenskt näringsliv. Under brainstorming-fasen blev de uppmärksamma på hur alla deltagare och arrangörer gick runt med pappersmuggar, trots att de befann oss på ett kontor. De drack ur dem, slängde dem och tog sen en ny mugg lite senare för sin nästa kaffe. De kände direkt att denna konsumtion rimmar otroligt dåligt med dagens fokus på hållbarhet och därför behöver åtgärdas. I tävlingen kom de på andra plats och bestämde sig för att de ville fortsätta utveckla idéen som mynnade ut i loop-it.

Om ett år kommer vi vara etablerade på alla universitet i Sverige. Om två år kommer vi att finnas i alla stora städer i Sverige och om tre år kommer vi gå internationellt och etablera oss på universitet runt om i Europa. Vi kommer även ha applicerat systemet på nya områden och ha lanserat nya typer av produkter som man kan använda genom vår digitala plattform, säger Sara Riad, VD på loop-it.

Under Venture Cup Västs regionfinal tidigare idag tilldelades bolaget priset Best Traction vilket innebär en prissumma på 50 000 kr. Förutom prispengarna är teamet säkra på att exponeringen genom tävlingsprocessen kommer att vara värdefullt för deras fortsatta resa framåt mot att eliminera engångsartiklar.

loop-it

Pris: Best Traction

Team: Sara Riad, Sofie Liljedahl, Jennifer Von Der Heydt & Jonathan Wahlund

Ort: Göteborg