2020-05-12 15:05News

Affärsidén som ska effektivisera vår elanvändning, minska klimatpåverkan och ge oss mer pengar i plånboken

Klimatpåverkan och AI-teknik är två högaktuella ämnen som nästan alla pratar om. Så även grundarna till The Hyve. Koldioxidutsläpp som bidrar till den globala uppvärmningen samt överkonsumtion av världens energi fick teamet att slå sina kloka huvuden ihop. Tillsammans har de kommit på en mjukvara som med hjälp av AI-teknik ska effektivisera vår elanvändning, sänka våra elkostnader samt bidra till kampen om ett bättre klimat.

Från början satt de tre grundarna till The Hyve by Hydromesh med olika affärsidéer tills de en dag började småprata med varandra. De kom snabbt in på klimatpåverkan och AI- två högaktuella ämnen som senare genom många och långa idésessioner ledde till starten på The Hyve.

-Vi vet att något behöver göras för att minska utsläppen av koldioxid för att stoppa, eller åtminstone begränsa, den globala uppvärmningen. Något vi också reagerade över var att vår energianvändning här i Sverige inte stämmer överens med vår energitillförsel, vi gör alltså av med mer energi än vad vi klarar av att producera, säger teamet.

Teamet såg att det fanns en otrolig möjlighet och började spåna på det som senare resulterade i The Hyve. Med hjälp av AI har teamet skapat en mjukvara som med AI agerar som hjärnan i ett mikronät. Mjukvaran får data som optimerar och förutsäger mikronätets användning vilket leder till ökad effektivitet, lägre kostnad samt klimatpåverkan för användaren.

Just nu arbetar teamet tillsammans med två stora företag för att få fram pilotprojekt och beroende på resultat hoppas de kunna fördjupa samarbetet med dessa företag. Teamets långsiktiga vision är att expandera sitt erbjudande till värme och vatten.

Under Venture Cups regionfinal i tävlingen STARTUP kammade bolaget hem priset som region syds Beyond Academic vilket innebär en prissumma på 50 000 kr. Teamet har även tävlat i Venture Cups tävling IDEA, och kammade även där hem en av vinsterna. Vinsterna betyder mycket för teamet och är ett kvitto på att de är på rätt väg. Förutom att prispengarna är ett välkommet tillskott i projektet är teamet säkra på att exponeringen genom tävlingarna kommer vara värdefullt för deras fortsatta resa framåt mot ett bättre klimat.

The Hyve by Hydromesh

Pris: Beyond Academic

Team: Sonny Nilsson, Anton Moberg & Murat Samanci

Ort: Lund