2020-12-09 07:00News

Affärsidén som bidrar till ett säkert uppkopplat samhälle

Antalet enheter som kopplas upp mot internet ökar lavinartat, allt från uppkopplade bilar till pacemakers. Samtidigt ökar antalet dataintrång på de uppkopplade enheterna och systemen, vilket kan ha förödande konsekvenser. Omen Technologies som är en av vinnarna på Venture Cups Topp20-lista ämnar att med sin banbrytande teknik bidra till ett säkrare uppkopplat samhälle.

Att vårt samhälle digitaliseras och att fler enheter såsom mobiler, datorer och andra tekniska produkter på något sätt är uppkopplat till internet genererar flera möjligheter men också utmaningar. Utmaningen med detta är att i takt med att antalet uppkopplade enheter så ökar och upptäcks även fler attacker, vilket kan ha förödande konsekvenser för både individer, företag, organisationer och samhället i helhet. I exempelvis Skandinavien tar det i genomsnitt cirka 299 dagar att upptäcka och åtgärda ett dataintrång.

Omen Technologies startade som ett forskningsprojekt på Chalmers där professor Magnus Palmgren och doktorand Wissam Aoudi skapade en algoritm som har lett till ett nystartat företag. Affärsidén handlar om att säkerställa att uppkopplade bilar, elnät, fabriker m.m förblir uppkopplade. Detta gör Omen Technologies genom en banbrytande IoT plattform som bidrar till mindre driftstopp och mindre dataintrång. Denna plattform är baserad på AI och tekniken är dessutom patenterad.

Vad innebär vinsten och placeringen på Venture Cups Topp20-lista för er?

För oss är detta en bekräftelse på att vår ide är efterfrågad, säger Christian Löfvendahl.

Framtiden för bolaget planeras i två etapper där det första målet är att slutföra Chalmers Ventures acceleratorprogram där Omen Technologies planerar att lansera en eller flera produkter och för bolaget redan etablerade kunder. Det långsiktiga målet för bolaget är att Omens lösning skall finnas i alla uppkopplade enheter och system inom svensk industri.

Idé:Omen Technologies.

Team:Christian Löfvendahl, Magnus Almgren & Wissam Aoudi.

About Venture Cup

Venture Cup är Sveriges största platform för entreprenörstävlingar och erbjuder en möjlighet för att koppla ihop experter från näringslivet med innovativa personer och framtidens entreprenörer. Venture Cups verksamhet utgår från en välbeprövad process för alla som testa eller affärsutveckla en idé. Alla tävlande får konstruktiv feedback, ett värdefullt nätverk, möjlighet till publicitet samt chansen att vinna prispengar. Experter från olika branscher engagerar sig ideellt genom att ge feedback på alla idéer som lämnas in. Sedan starten 1998 har fler än 15 000 affärsidéer varit med och tävlat och många spännande tillväxtföretag har startat. Venture Cup bidrar med inspiration och kunskap i form av föreläsningar, workshops och evenemang, i syfte att sänka tröskel för blivande entreprenörer samt motivera till att bygga fler hållbara företag. Verksamheten är nationell och finns i hela Sverige med regionala kontor och stark lokal förankring.

Alexandra Björk
VD Venture Cup