2013-03-05 13:57Pressmeddelande

Ryanair firar 200 000 passagerare vid Växjö Småland Airport

null

Ryanair, Europas enda ultralågprisflygbolag (ULCC), firar att 200 000 passagerare rest via Växjö Småland Airport. Den lyckliga passageraren var fem år gamla Siri Eliasson Brink, som reste tillbaka från Düsseldorf Weeze med sin mamma Åse och sin äldre syster Liv. Familjen fick Ryanairs flygvouchers att använda från Växjö Småland till en valfri destination.

Ryanair startade sin verksamhet i Växjö Småland i oktober 2007. Sedan dess har antalet passagerare och destinationer ökat. Under sommarsäsongen 2013 kommer Ryanair att trafikera tre linjer från Växjö till Alicante, Düsseldorf Weeze och Palma de Mallorca. Med dessa tre lågprislinjer räknar Ryanair med att transportera upp till 60 000 passagerare per år och samtidigt upprätthålla omkring 60 arbetstillfällen inom turistnäringen i regionen. Det understryker Ryanairs engagemang och investeringar i Växjö-området.

På fem och ett halvt år har Ryanair transporterat 200 000 passagerare till/från Växjö Småland, säger Elina Hakkarainen, nordisk marknads- och försäljningschef på Ryanair. Alla besökare har gjort stora besparingar genom att byta till Ryanairs låga priser. Den kommande sommarsäsongen kommer Ryanair att fortsätta att driva tre populära linjer från Växjö till Alicante, Düsseldorf och Palma och vi ser fram emot att ha fler firanden av milstolpar i Växjö i framtiden!

Vi firar nu milstolpen 200 000 passagerare i Växjö genom att släppa biljetter för 89 kronor, fortsätter Elina Hakkarainen. Priserna inkluderar skatter och avgifter och kan användas för resor mitt i veckan under april på över 1000 av Ryanairs europeiska linjer. Biljetterna måste dock bokas på ww.ryanair.se innan midnatt på torsdag 7 mars.

Ryanairs 200 000:e passagerare vid Växjö Småland Airport - 5 år gamla Siri Eliasson Brink tillsammans med sin mamma Åse och syster Liv och Ryanairs Elina Hakkarainen.

Om Växjö Småland Airport

Flygplatsen är en viktig del i regionens utveckling. Den globaliserade handeln kräver snabba kommunikationer med omvärlden. För många företags etablering i regionen är flygplatsen en förutsättning. Genom linjetrafik till Bromma kan smålänningarna snabbt nå Stockholm och världen. Ryanair trafikerar Gdansk 2ggr/veckan året om, sommarsäsongen trafikeras även Düsseldorf och Alicante 2ggr/veckan. Wizzair trafikerar Tuzla och Skopje året runt 2ggr/veckan. Czech Airlines trafikera Prag under juli och augusti varje sommar. Genom sitt centrala läge i regionen har flertalet charteravgångar till välkända resmål lockat många resglada charterresenärer genom åren. Antal destinationer 2018 är hela 22 stycken.

Ulf Axelsson
Ulf Axelsson