2018-07-18 18:06Pressmeddelande

Nytt rekord på Växjö Småland Airport

null

Inte sedan år 2000 har Växjö Småland Airport haft så många passagerare under en rullande 12 månaders period. Det gamla rekordet passerades vid halvårsskiftet 2018, totalt antal passagerare från juli 2017 till juni 2018 uppgick till 281.114. Dessutom ligger Växjö Småland Airport fortsatt i topp gällande passagerare tillväxt i Sverige under de första sex månaderna i år med 40% högre tillväxt jämfört med motsvarande period 2017.

"Det finns flera anledningar till att det 18 år gamla rekordet nu har passerats. Främst beror det på att flygplatsens utbud av flygbolag och destinationer matchas väl med det som efterfrågas av vår region samt av besökare till sydost Sverige. De nya linjerna under våren med BRA till Berlin och KLM från Amsterdam har stärkt vår region gällande både besöksnäringen och näringslivet vilket gör att många resenärer har bytt ut Kastrups flygplats mot Växjö Småland Airport.

I juli återvänder Czech Airlines för fjärde året i rad med sin flyglinje till Prag och flygbolaget BRA kommer att trafikera Stockholm hela sommaren för första gången på mycket länge. Det är vi och resenärerna väldigt tacksamma för.

Charterutbudet denna sommar är också mer omfattande än någonsin med många nya, spännande resmål som t.ex Antalya säger Ulf Axelsson, VD på Växjö Småland Airport."

För mer information, kontakta:

Ulf Axelsson, VD, Växjö Småland Airport

+46-470-75 85 10

ulf.axelsson@smalandairport.se

Flygplatsen i Växjö, Småland Airport, ägs till 55 % av Region Kronoberg, 42 % av Växjö kommun samt 3 % av Alvesta kommun. Ägarnas målsättning är att tillhandahålla en god flyginfrastruktur i regionen till en låg kostnad.

Inrikesflygningar till Bromma. Utrikesflygningar till en rad olika destinationer såväl i som utanför Europa; t ex, Berlin, Alicante, Andorra, Prag, Amsterdam, Mallorca, Cypern, Kroatien, Rhodos, Teneriffa, Gran Canaria, Tuzla, Kos, Gdansk, Sardinien, Samos, Kap Verde, Skopje, Antalya och Kreta.

Om Växjö Småland Airport

Flygplatsen är en viktig del i regionens utveckling. Den globaliserade handeln kräver snabba kommunikationer med omvärlden. För många företags etablering i regionen är flygplatsen en förutsättning. Genom linjetrafik till Bromma kan smålänningarna snabbt nå Stockholm och världen. Ryanair trafikerar Gdansk 2ggr/veckan året om, sommarsäsongen trafikeras även Düsseldorf och Alicante 2ggr/veckan. Wizzair trafikerar Tuzla och Skopje året runt 2ggr/veckan. Czech Airlines trafikera Prag under juli och augusti varje sommar. Genom sitt centrala läge i regionen har flertalet charteravgångar till välkända resmål lockat många resglada charterresenärer genom åren. Antal destinationer 2018 är hela 22 stycken.

Ulf Axelsson
Ulf Axelsson