2024-06-05 06:00Pressmeddelande

Väderstad expanderar fabriken och ökar kapaciteten till 10 000 maskiner

Väderstad Factory 2024

Väderstad, en av världens ledande företag inom jordbearbetning och sådd, har avslutat byggnationen av utbyggnaden av fabriken i Väderstad med ytterligare 12 600 kvadratmeter. Under andra halvan av 2024 kommer de nya lokalerna vara färdiga med en ny lackeringslinje och ytterligare monteringslinjer. Målet är en årlig produktionskapacitet på 10 000 maskiner i Väderstad.

Hela jordbrukssektorn kämpar för närvarande. Spannmålspriserna har sjunkit, räntorna är höga, osäkerheten och volatiliteten har ökat på grund av geopolitiska konflikter och klimatförändringar. Väderstad är inget undantag.

Men blickar framåt ser vi ändå en positiv långsiktig utveckling för lantbruket som helhet och för Väderstad som företag. För att säkerställa produktionskapacitet som går hand i hand med efterfrågan påbörjades 2023 utbyggnaden av fabriken i Väderstad med ytterligare 12 600 kvadratmeter.

– Den fortsatta utbyggnaden av vår fabrik i Väderstad ligger i linje med våra långsiktiga tillväxtmål som kommer gynna både våra kunder, återförsäljare och på sikt bidra till att skapa fler arbetstillfällen. Det kommer även skapa ett effektivare flöde i vår produktion, säger Henrik Gilstring, vd för Väderstad Gruop.

Nu är byggarbetet klart och arbetet med att installera och fylla våra nya lokaler med nya monteringslinjer för Proceed och produktfamiljen Tempo samt en ny lackeringslinje. Allt är planerat att vara i full drift 2025.

– Vi har lanserat flera nya produkter under de senaste åren som vårt nya Proceed koncept och Seed Hawk 600-900C för den europeiska och internationella marknaden, som båda går i produktion 2025. Denna fabriksexpansion kommer hjälpa oss möta efterfrågan på dessa produkter och flera andra, säger Mikael Peiponen, Senior Vice President of Order to Delivery på Väderstad.

Fabriken i Väderstad tillverkar idag maskiner för alla globala försäljningsregioner, förutom till Nordamerika där huvuddelen av vår produktion är inriktad på våra fabriker i Langbank, Kanada och Whapeton, USA. Med färdigställandet av fabriksutbyggnaden kommer anläggningen i Väderstad att ha en total produktionsyta på ca 70 000 kvadratmeter.

Om Väderstad

Väderstad förser det moderna lantbruket med innovativa, högeffektiva lantbruksmaskiner. Genom att förenkla arbetet och förbättra resultaten för lantbrukaren är företagets vision att bli en världsledande partner för enastående uppkomst. Koncernen är familjeägd och huvudkontoret ligger i Väderstad, Sverige. Väderstad finns representerade i 40 länder och på alla kontinenter. År 2023 hade Väderstad 2 200 anställda och en omsättning på 610 MEUR.

Erik Terneborn
Communication Manager