2019-08-05 13:29Press release

Airports Company South Africa juhlisti Maailman ympäristöpäivää CO2-akkreditoinneilla viidellä lentoasemallaan

5. kesäkuuta 2019 vietettiin YK:n julistamaa Maailman ympäristöpäivää. Samana päivänä Airports Company South Africa julkisti tiedon, että viisi sen lentokenttää on saanut tunnustuksen panostuksistaan vähentää hiilidioksidikuormitustaan.

Viisi eteläafrikkalaista lentokenttää sai tunnustuksen toiminnastaan CO2-päästöjen vähentämisessä ja ne ovat nyt mukana Airport Carbon Accreditation (ACA) -ohjelmassa. ACA on ainoa lentokentille tarkoitettu sertifiointiohjelma, joka mittaa ja valvoo hiilidioksidipäästöjä maailmanlaajuisesti.

Sekä O. R. Tambon (Johannesburgin) kansainvälinen lentoasema että Kapkaupungin kansainvälinen lentoasema ovat kohonneet ACA:n sertifiointiohjelman tasolle 2. King Shakan (Durbanin) ja Port Elizabethin kansainväliset lentoasemat ovat tasolla 1. Georgen lentoasema on myös saavuttanut ykköstason.

Nämä viisi lentokenttää täyttävät nyt tietyt hiilidioksidipäästövaatimukset, joita mitataan kaikkiaan neljällä eri tasolla, joista taso 4 on paras.

Neljä ACA-akkreditointitasoa:

ACA-taso 1: Kartoitus
ACA-taso 2: Vähentäminen
ACA-taso 3: Optimointi
ACA-taso 4: Neutraalius

ACA-tason 1 kartoitusakkreditoidut lentokentät kartoittavat omat toimintarajansa ja päästölähteensä: laskevat vuotuiset hiilidioksidipäästönsä, laativat raportit hiilijalanjäljestään ja saavat laskelmistaan vahvistuksen riippumattomilta kolmansilta osapuolilta.

Saavuttaakseen ACA-tason 2 eli vähentämisakkreditoinnin on lentokentän näytettävä toteen menetelmänsä hiilen kierron hallintaan ja esittää tavoitteensa hiilijalanjäljen vähentämiseen tähtäävistä toimista seuraavien kolmen vuoden aikana.

ACA-taso 3 vaatii, että lentokenttä toimii yhteistyössä kolmansien osapuolien kanssa laskeakseen hiilijalanjälkeään. Tämä sisältää sopimukset lentoyhtiöiden ja palveluntuottajien, esimerkiksi catering-yritysten ja muiden lentokentällä toimivien yritysten kanssa.

ACA-taso 4 vaatii, että lentokenttä lisäksi kompensoi jäljelle jäävät CO2-päästöt, joita on enää mahdotonta välttää, päästökompensointihankkeiden kautta.

Fundi Sithebe, Airports Company South African toimitusjohtaja sanoo:

Tavoitteenamme on saada ACA-akkreditointi kaikille lentokentillemme pyrkiessämme vähentämään toimintamme ympäristövaikutuksia.

Kun nyt olemme onnistuneesti saavuttaneet akkreditointitasot viidellä lentokentällä, teemme jatkossa työtä neljän muun lentokenttämme saamiseksi akkreditoinnin piiriin. Lisäksi jatkamme lentokenttien motivointia nousemaan korkeammille ACA-tasoille.

Kaikki yhtiön yhdeksän lentokenttää on jo sertifioitu tunnustetun Kansainvälisen standardointijärjestön ISO 14001: 2015 -ympäristöjärjestelmien standardin vaatimukset täyttäviksi. Standardi asettaa puitteet, joita organisaation on noudatettava tehokkaan ympäristöjohtamisjärjestelmän luomiseksi.

Lisäksi Georgen, Kimberleyn ja Upingtonin lentokentät ovat viimeisten parin vuoden aikana siirtyneet käyttämään aurinkosähköä.

Tietoa ACA:sta

Airport Carbon Accreditation (ACA) -ohjelma lanseerattiin vuonna 2009. Tähän mennessä noin 240 lentokenttää, vastaten noin 43 prosentista maailman matkustajaliikenteestä, on saavuttanut ohjelman eri akkreditointitasot.

ACA-ohjelma arvioi ja tunnustaa lentokenttien pyrkimyksiä hallita ja vähentää hiilidioksidipäästöjään neljällä akkreditointitasolla. Se tarjoaa kaikille lentokentille yhteiset puitteet hiilijalanjälkensä hallitsemiseksi asetettujen tavoitteiden kautta.

Lue lisää Airport Carbon Accreditationista tästä linkistä

Tietoa Airports Company South Africasta

Airports Company South Africa on Afrikan suurin lentokenttäoperaattori. Sen tehtävänä on kehittää ja hallita kansainvälisen tason lentokenttäinfrastruktuuria kaikkien sidosryhmiensä hyödyksi.

Yhtiö hallinnoi yhdeksää Etelä-Afrikan tärkeintä lentoasemaa: O.R. Tambon kansainvälinen lentokenttä, Kapkaupungin kansainvälinen lentokenttä, King Shakan kansainvälinen lentokenttä, Georgen lentokenttä, Bram Fischerin kansainvälinen lentokenttä, Upingtonin lentokenttä, Kimberleyn lentokenttä, Port Elizabethin kansainvälinen lentokenttä ja East Londonin lentokenttä.

Lue lisää Airports Company South Africasta tästä linkistä

Yhteystiedot

Nolly.ntlakana@fticonsulting.com, +27 11 214 2412 tai airports@fticonsulting.com

About United Spirit Nordic

United Spirit Nordic on riippumaton matkailualan myynti-, markkinointi- ja PR-yritys. Pääkonttorimme sijaitsee Kööpenhaminassa, Tanskassa. Palvelumme kattavat Skandinavian ja Suomen sekä Baltian maat. Innovatiivisuus, toiminnallisuus, tavoitteellisuus ja johdonmukaisuus kuvaavat United Spirit Nordicin toimintaa, kuten myös käytännönläheisyys ja ystävällisyys. Sekä meidän että yhteistyökumppaneidemme tavoitteena on pitkän tähtäimen menestys. Olemme pieni tiimi, mutta laajan kokemuksemme avulla toteutamme menestyksekkäitä kampanjoita ammattitaitoisesti. Tarjoamme luotettavuutta, työmoraalia, jatkuvuutta ja motivaatiota.