2022-12-08 08:01Pressmeddelande

Resenyheter från United Spirit Nordic

Tampa BayTampa Bay

Det är fantastiskt att världen öppnar sig igen och att så många turistkontor har startat med aktiviteter i Norden för att locka så många nordiska gäster som möjlig att besöka dem. Vi har glädjande nog fått ett antal nya kunder, och bland dem flera turistkontor som satsar på Norden som marknad.

Ta gärna kontakt med oss om du behöver mer information om våra destinationer, inspiration eller behöver några tips och råd om ni ska sända en journalist på jobb. Vi har tillgång till bilder och korta videor från de flesta av våra destinationer, även om inte alla har ett fullständigt bildarkiv. Tveka inte att kontakta oss, vi försöker alltid hjälpa till.

MAldives

Maldiverna

Maldiverna är den destination som de flesta känner till, men också många har en förutfattad mening om. Men visste du att Maldiverna har 167 resorter, 13 hotell, 808 pensionat, 222 dykcenter och 3 yachthamnar? De har nästan 4 gånger fler pensionat än resorter och fler dykcenter än resorts. Vattensporter, snorkling eller dykning är nästan självklart att du gillar när du reser till en destination med 1 192 öar, varav 187 är bebodda. Visste du också att Maldiverna är indelade i 22 naturliga atoller – och de delar sedan upp öarna i bebodda öar, obebodda öar och förlorade öar.

Och många har tankar och åsikter om vad en semester till Maldiverna egentligen är. Det är dyrt och bara lyxresorter. Som vi har nämnt ovan så finns det faktiskt 4 gånger fler pensionat än resorts, och många budgetvänliga ställen att bo på. De flesta resorterna ligger på de obebodda öarna, så om du väljer att bo på ett pensionat kan du slå två flugor i en smäll. Pensionaten ligger på de bebodda öarna, så där får du möta lokal kultur samtidigt som du bor billigare.

www.visitmaldives.com

Oman kystlinje

Oman

Oman är förmodligen det land i Mellanöstern som de flesta inte vet så mycket om. Landet är vad vi kan kalla en ”dold juvel”, med fantastisk natur, en lång historia och en av de äldsta självständiga staterna i arabvärlden. Landet har starka rötter i sjöfartshistoria, handel och sjöfarare. Det är ett land som har en geografisk spännvidd, från det högsta berget Jebel Shams på nästan 3000 m.ö.h. till sanddynerna i "Empty Quarter" och Duqms klippträdgårdar. Landet har knappt 4 miljoner invånare, är en islamisk stat, men ett land som välkomnar alla kulturer och religioner och anses vara ett av de säkraste länderna att resa i. Oman erbjuder varierande naturupplevelser som utflykter i öknen, övernattningar i berg områden, grottor och promenader i Wadis. Visste du att Oman har 5 platser på UNESCOs världsarvslista? Alla platser betonar och berättar Omans historia med tonvikt på sjöfartshistoria.

www.experienceoman.com

Tampa Bay City of Tampa

Tampa Bay

Tampa Bay ligger mitt i Floridas kustområde och hade turen att vara förskonad från orkanen som passerade över området. Staden erbjuder så mycket mer än du trodde var möjligt, från konst- och kulturupplevelser, till nöjesparker och utomhusaktiviteter. Visste du att Tampa Bay har över 26 000 hotellrum i området? Och visste du att Tampa Bay har 19 restauranger som finns med i Floridas Michelin-guide? Och där 5 av dem också finns med på listan över de bästa drinkarna i Tampa. Du kan njuta av några av Tampa Bays favoritrestauranger som Oak & Ola, Rocca, Rooster & The Till, Ichicoro Ramen, Koya med flera.

Ett av områdena som är värt att utforska är historiska Ybor City, där du kan äta på den äldsta restaurangen i Florida, The Colombia Restaurant, som serverar traditionell spansk mat och autentiska kubanska smörgåsar. Och om du går nerför den historiska 7th Avenue, hittar du Flor Fina, flaggskeppsrestaurangen på Hotel Haya, där Latinamerika möter kusten - vilket är en perfekt matchning. Och varför inte utforska Tampa Bays Latin Quarter, det rekommenderar vi starkt med dess underbara utbud av restauranger.

www.visittampabay.com

Marocko

Marocko är tillbaka som en av favoriterna att besöka i vinter. Vi känner alla till Marrakech, en fantasi av både tradition och det moderna. En vandring runt Jemaa El-Fna-marknaden och soukerna, med alla färger, dofter och ljud. Men har du besökt Chefchaouen, den blå diamanten? Det är en stad med en unik charm, nästan surrealistisk. Hela staden badar i azurblått ljus, med de blåtvättade husen som skapar en atmosfär som om du drömmer. Detta är paradiset för dem som älskar att vandra, och uppleva en ny sida av Marocko och bergsområdena.

www.visitmorocco.com

Saudiarabien

MSC Cruises startar sina kryssningar i Röda havet i november. En av MSC:s hemmahamnar ligger i Jeddah, en pulserande stad som blandar modernitet med historia. Kryssa genom Röda havets varma vatten och upptäck ett antal unika platser från UNESCO: s världsarvs lista. Från Jeddah kommer du till AlUla, en kulturell plats med autentiska exempel på landets historiska arv. Var en av de första att besöka den underbara nabatiska platsen Hegra, som också är med på UNESCOs världsarvslista.

Upptäck Yanbu, en vacker destination omgiven av öken, vita sandstränder med privata stränder, samt fantastiska platser för dykning. MSC har flera utflykter från både Jeddah och Yanbu så att du kan uppleva och upptäcka detta nya turistmål som har en exploderande utveckling.

Om United Spirit Nordic

Som ett representationskontor är vårt mål att inspirera människor att resa. Genom PR, försäljningsaktiviteter och marknadsföring hjälper vi globala varumärken inom t.ex. turism, hotell, livsstil och luftfart att uppnå sina mål. Genom proaktiva tillvägagångssätt, baserat på år av praktisk erfarenhet, lyfter vi fram kundernas fördelar, stärker deras rykte och förbättrar deras försäljning. Den nordiska resebranschen är vår specialitet. Vi skapar förbindelser mellan våra kunder och den nordiska resebranschen, resemedier och influencer. Vårt huvudkontor finns i Köpenhamn, Norden är vårt hem och Världen är vår lekplats.

Christine Engen
CEO & Creative Director