2019-04-17 08:53Pressmeddelande

Ras Al Khaimah Tourism Development Authority ingår partnerskap med European Travel Agents and Tour Operators Associations

Ett nytt avtal mellan Ras Al Khaimah Tourism Development Authority (RAKTDA) och European Travel Agents and Tour Operators Associations (ECTAA) gör Ras Al Khaimah till den främsta destination för 2019/2020. Avtalet är en del av RAKTDAs omfattande och säljfrämjande marknadsföring i Europa.

RAKTDA har tecknat ett samförståndsavtal med ECTAA för att öka turismen från Europa till Ras Al Khaimah. Avtalet tecknades i Ras Al Khaimah den 11 april 2019 av RAKTDAs vd Haitham Mattar och ECTAAs generalsekreterare Michel de Blust.

Enligt avtalet är ECTAA, som Svenska Resebyrå- och Arrangörsföreningen (SRF) är medlem i, engagerad i att främja Ras Al Khaimah som den premierade destinationen bland sina 70 000 medlemmar. Medlemmarna inkluderar resebyråer och -arrangörer i hela Europa.

ECTAA kommer i framtiden att sätta de 64 kilometer långa stränderna, de historiska forten, de natursköna bergen, de terrakottafärgade öknarna samt de varierande och förtrollande landskapen i Emiratet på agendan. Allt detta kan de svenska semester- och affärsresenärer uppleva i den nordligaste delen av Förenade Arabemiraten, Ras Al Khaimah, som ligger bara 45 minuters bilresa från Dubais internationella flygplats.

Avtalet, "the Preferred Destination Program", omfattar två möten per år. Det första mötet kommer att hållas i Polen under den första veckan i juni 2019, där Haitham Mattar intar scenen som en av huvudtalarna. Ras Al Khaimah är värd för det andra mötet, som kommer att äga rum i mitten av december 2019. Vid samma tillfälle kommer det bli möjligt för ECTAAs medlemmar att få erfara Ras Al Khaimahs MICE-faciliteter, som är i världsklass, och uppleva destinationen med egna ögon.

Michel de Blust, generalsekreterare för ECTAA säger: "Ras Al Khaimah är ett populärt turistmål bland européer, med sol året runt, vackra stränder, en rik kulturhistoria och autentiska, arabiska upplevelser. Vi är övertygade om att detta partnerskap med RAKTDA kommer att visa mångfalden hos de många erbjudanden i Emiratet samt öka antalet besökare till detta underbara Emirat.

VD för RAKTDA, Haitham Mattar, säger om partnerskapet:

"Vi har sett en betydande tillväxt på de europeiska marknaderna under 2018, vilket bidrog till tvåsiffriga ökningar av antalet besökare från år till år. När vi ser fram emot vårt mål för besökare, som är 1,5 miljoner år 2021 och 3 miljoner år 2025, är det viktigt att behålla denna drivkraft. Vi värdesätter strategiska relationer med nyckelaktörer inom resebranschen och turistnäringen för att säkerställa att de unika upplevelser, som Ras Al Khaimah har att erbjuda, lyfts fram. Våra fantastiska upplevelser, inklusive världens längsta zipline, har hjälpt till att sätta Ras Al Khaimah på kartan, men vi måste fortsätta att visa destinationens mångfald för vår målgrupp i denna del av världen."

ECTAA kommer att bli en viktig partner för det turismfrämjande programmet inom reseindustrin utanför Ras Al Khaimah, genom att bli en länk mellan europeiska resebyråer och -arrangörer och lokala DMC, resebyråer och andra partners.

Till redaktörerna

Om ECTAA
ECTAA grundades 1961 och är idag en sammanslutning av 36 nationella branschorganisationer för resebyråer och -arrangörer från 30 europeiska och 4 icke-europeiska länder. Organisationen representerar 70 000 företag, sysselsätter 500 000 anställda och arbetar aktivt med EU-institutioner och internationella organisationer för att se till att deras intressen och specifika krav beaktas.

Om Ras Al Khaimah
Ras Al Khaimah är en av världens snabbast växande turistmål och stoltserar med en rik kultur och en historia som går 7000 år tillbaka. Emiratet rymmer ett antal arkeologiska attraktioner och en storslagen natur med gyllene sandstränder, imponerande terrakottafärgade dyner, ett grönt bälte av dadelpalmer och Jebel Jais, det högsta berget i UAE.

Läs mer om Ras Al Khaimah här:

#VisitRasAlKhaimah

Om Ras Al Khaimah Tourism Development Authority (RAKTDA)
Ras Al Khaimah Tourism Development Authority (RAKTDA) grundades i maj 2011 av Ras Al Khaimahs regering. För att attrahera nära 1,5 miljoner besökare före 2021 och 3 miljoner besökare år 2025, avser RAKTDA att utveckla Emiratets turisminfrastruktur och etablera Ras Al Khaimah som en världsklass-destination för semester och affärsresor. Samtidigt vill RAKTDA skapa hållbara investeringsmöjligheter och förbättra livskvaliteten för Emiratet invånare. För att nå sina mål har RAKTDA ett statligt mandat att licensiera, reglera och övervaka Emiratets turism.

För ytterligare information kontakta:

Marknadschef i Norden
Jonas Sehested via email eller telefon +45 2262 3063

Informationsansvarig på RAKTDA
Director of Corporate Communications & Public Relations,
Neda Carillo på email eller telefon +971 7 233 8998

Om United Spirit Nordic

Som ett representationskontor är vårt mål att inspirera människor att resa. Genom PR, försäljningsaktiviteter och marknadsföring hjälper vi globala varumärken inom t.ex. turism, hotell, livsstil och luftfart att uppnå sina mål. Genom proaktiva tillvägagångssätt, baserat på år av praktisk erfarenhet, lyfter vi fram kundernas fördelar, stärker deras rykte och förbättrar deras försäljning. Den nordiska resebranschen är vår specialitet. Vi skapar förbindelser mellan våra kunder och den nordiska resebranschen, resemedier och influencer. Vårt huvudkontor finns i Köpenhamn, Norden är vårt hem och Världen är vår lekplats.