2021-05-04 08:36Pressmeddelande

May the Fourth be with you!

Upptäck Yoda-filmutställningen på St. Maarten

4. Maj - Du behöver inte vara ett Star Wars-fan för att känna det berömda ordspråket ”May the Force be with you ” utan för de flesta av oss kommer detta omedelbart att ringa en klocka. Det är därför inte helt förvånande att riktiga Star Wars-fanatiker har firat Star Wars Day varje år sedan 2011 den fjärde maj.

Och vilket bättre sätt att fira denna festliga dag än att träffa Yoda och hjärnan bakom den berömda karaktären, Nick Maley, i Yoda Guy-filmutställningen på St. Maarten?

Bli förvånad över en virvelvind av roterande film minnessaker, inklusive Han Solo fryst i karbonat och en robot Yoda-docka. Se olika foton, rekvisita, manus, vintage-affischer och storyboards från de berömda filmerna och åk hem med en autograf från ingen ringare än 'That Yoda Guy'.

"För länge sedan i en galax långt, långt borta ..."

Denna utomjordiska destination ligger bland palmerna i centrum av Philipsburg, huvudstad i den holländska delen av St. Maarten. Yoda Guy Movie Exhibit skapades av Nick Maley, en ikon inom produktions- och filmindustrin. På grund av sitt bidrag till skapandet av den gröna Jedi-mästaren får han till och med smeknamnet 'That Yoda Guy'. Nick har arbetat med mer än 60 Hollywoodfilmer, inklusive Superman, The Shining, Highlander, Krull och Lifeforce. Med en plats i Guinness World Records och en Emmy-nominering kan den här mannen kallas en sann legend i specialeffekten. Numera bor och arbetar Nick i St. Maarten och finns regelbundet i det ideella museet.

Möt Hollywoods mest kända filmvarelser

Mycket filmhistoria kan beundras i Star Wars-museet. Utställningen inkluderar kändis-signerade produktionsrelikvier och en otrolig samling tredimensionella skulpturer av Hollywoodstjärnor. Museet avslöjar också den teknik som används för att göra  världsberömda Yoda, Darth Vader, Chewbacca, MIB, Terminator, Alien, Highlander, Superman och Lifeforce levande. Dessutom kan Star Wars-fanatiker köpa en mängd signerade minnesaker från filmerna, originalskript och storyboard-skärmar, affischer, foton tagna bakom kulisserna och utdrag från Star Wars-historien från museets butik. En möjlighet en gång i livet och absolut inte att missa under ett framtida besök i St. Maarten! "I've got a GOOD feeling about this."

Kan du hitta "Death star"

Förutom ett besök på detta unika museum finns det ett annat sätt att komma i kontakt med Star Wars på ön. Så snart solen försvinner gör den plats för månen, och galaxen blir synlig. ”That’s no moon. It’s a space station” - Obi Wan Kenobi, A New Hope (1977).

St. Maarten är en utmärkt plats att titta närmare på universum, eftersom det finns liten ljusförorening på ön. Detta skapar en tydlig bild över stjärnhimlen och under klara nätter finns det redan mycket att se med blotta ögat. Varför inte gå ner på en av de många stränderna och leta efter Stora och Lilla björn, Polarstjärnan och glöm inte att önska dig något så fort du upptäcker en stjärna!

Fira Star Wars Day hemifrån

Yoda Guy-filmutställningen kan besökas året runt, men du kan också fira Star Wars Day säkert hemma i Sverige. Naturligtvis kan ett filmmaraton inte hoppas över. Från The Phantom Menace till The Rise of Skywalker - om du vill se alla igen har du timmar av underhållning! Dessutom har Spotify sammanställt en spellista i samarbete med Star Wars, där de bästa låtarna från filmarna kan höras. Glöm inte att avsluta dagen med ett online Star Wars pubquiz för att testa dina kunskaper bland vänner! "Do. Or do not. There is not try" - Yoda.

Om St. Maartens Tourist Bureau (STB)

St. Maarten Tourist Bureau är den officiella marknadsförings- och turistbyrån för den karibiska ön Sint Maarten, etablerad för att informera om ön, öka medvetenheten och främja olika aktiviteter på ön för både turister och invånare. Sint Maarten är världens minsta område delat i två länder: ön har en holländsk och en fransk del sedan 1648, vilket har resulterat i en helt unik kombination av kulturer. STB ansvarar för marknadsföringen av den holländska delen.

Här er mer information om St.Marteen

Om United Spirit Nordic

Som ett representationskontor är vårt mål att inspirera människor att resa. Genom PR, försäljningsaktiviteter och marknadsföring hjälper vi globala varumärken inom t.ex. turism, hotell, livsstil och luftfart att uppnå sina mål. Genom proaktiva tillvägagångssätt, baserat på år av praktisk erfarenhet, lyfter vi fram kundernas fördelar, stärker deras rykte och förbättrar deras försäljning. Den nordiska resebranschen är vår specialitet. Vi skapar förbindelser mellan våra kunder och den nordiska resebranschen, resemedier och influencer. Vårt huvudkontor finns i Köpenhamn, Norden är vårt hem och Världen är vår lekplats.

Christine Engen
CEO & Creative Director