2023-10-09 14:54Pressmeddelande

UNF tar kampen för Världens Barn

En bild på de fyra förbundsordföranden i IOGT-NTO-rörelsens förbund med Jane Segerblom (övre raden till vänster), Lucas Nilsson (övre raden till höger) Ponthus Jessmor (nedre raden till vänster) och Mona Örjes (nedre raden till höger). Ovanpå...De fyra förbundsordföranden i IOGT-NTO-rörelsens förbund samt grafik från Världens Barns profil

När kampanjen för Världens barn summerades i SVT igår kväll hade 77,6 miljoner kronor samlats in. UNF har genom IOGT-NTO-rörelsens ideella förening deltagit i kampanjen genom att arrangera insamlingar och uppmärksamma arbetet. De insamlade pengarna går till flera olika projekt som bedrivs runtom i världen, bland annat till IOGT-NTO-rörelens projekt i Kenya.

- IOGT-NTO-rörelsen och Blue Cross samarbetar i staden Kisumu, Kenya, för att skapa en ljusare framtid för barn och unga som står inför oerhörda utmaningar. Vi erbjuder en trygg plats med möjlighet till självupptäckt genom lek, dans och utbildning. Barnen får en chans att utforska sin fulla potential och bygga upp sin självkänsla. För oss i UNF är detta särskilt viktigt eftersom vi brinner för internationell solidaritet och har kämpat för det i många år, säger Jane Segerblom, Ordförande för Ungdomens Nykterhetsförbund.

Tillsammans med övriga IOGT-NTO-rörelsen har Jane Segerblom samlat in pengar till Världens Barn genom att utföra utmaningar. Vid kampanjens slut hade deras bössa samlat ihop 17 300 kr. Vid 8000 kr genomförde Jane Segerblom sin första utmaning där hon sjöng en kärleksduett med en främling på stan.

- Jane Segerblom och de andra ordförandena i IOGT-NTO-rörelsen har med stort engagemang samlat in medel till Världens Barn genom spännande utmaningar. Det har varit ett kreativt och roligt sätt att prata om Världens Barn kampanjen, säger Henrik Yxing, projektledare på UNF.

Under den sista kampanjhelgen var UNF bl.a. på Gallerian i Stockholm tillsammans med WaterAid och Läkarmissionen för att uppmärksamma insamlingsarbetet och de projekt man stöttar genom Världens Barn. UNF hade representanter som svarade på frågor om UNF:s deltagande i kampanjen och om IOGT-NTO-rörelsens olika internationella projekt.

På söndagskvällen avslutade UNF sin mobilisering för Världens Barn kampanjen men insamlingen fortsätter.

- Det har varit en väldigt rolig och bra kampanj, och vi är väldigt tacksamma över alla gåvor som skänkts till Världens Barn. Insamlingen fortsätter dock året om så det finns fortfarande chans att bidra ännu mer, tillägger Henrik Yxing.

Om Ungdomens Nykterhetsförbund

Ungdomens Nykterhetsförbund, UNF, är Sveriges främsta ungdomsorganisation som arbetar för en nykter livsstil. UNF har cirka 3000 medlemmar fördelat på över 100 föreningar runt om i Sverige. UNF:s vision är en demokratisk och solidarisk värld fri från droger. UNF är såväl partipolitiskt som religiöst obundet.