2023-12-01 11:08Pressmeddelande

Nästan häften av matbutikerna sålde öl till mindreåriga

Fyra ungdomar från UNF Örebro står framför hemköp och gör tummen nerUNF Örebro framför Hemköp

Nästan häften av matbutikerna sålde öl till mindreåriga

- Det är uppenbart att vanliga företag inte kan hantera alkoholförsäljning, säger UNF-medlemmen Astrid Miller.

Under året har minderåriga medlemmar i Ungdomens nykterhetsförbund i Örebro, Falun och Göteborg testat att köpa ut folköl i matbutiker. Totalt testades 44 butiker i hela landet varav 20 sålde folköl till minderåriga. De flesta av ölköpskontrollerna gjordes i Örebro län. Där testades 32 butiker varav 13 sålde alkohol till personer som var mellan 15 och 17 år.

Astrid Miller, 18 år, är ordförande i Örebros distrikt och en av de som lanserat den nationella UNF-kampanjen TestaDinButik.
- Det är butikerna på landsbygden som har svårast att hålla åldersgränsen,
säger hon.

En av medlemmarna, som var 15 år vid tillfället, hade en bilnyckel med sig för att verka äldre. Minderåriga har även köpt folköl med att säga att de glömt sitt leg och istället sagt sitt personnummer. Argument som ”Jag brukar få köpa här” har mötts med ”Okej, bara för den här gången då”. En av butikerna bad om leg efter att köpet var genomfört.

- Det här regelverket vi har kring 18-årsgräns på matbutiker har aldrig fungerat. Och nu med diskussionen om gårdsförsäljning så ska man sälja varor med ännu högre alkoholprocent. Fler unga kommer få tillgång till alkohol. Det är uppenbart att vanliga företag inte kan hantera alkoholförsäljning, säger Astrid Miller.

När UNF Örebro har påtalat bristerna för kommunen har de fått till svar att de kommer följa upp de butiker som misslyckats med åldersgränsen noggrannare. Men Astrid Miller tycker inte det känns särskilt hoppfullt ändå.

Jag tycker det tydligt att kommunernas kontroller inte fungerar, säger
Astrid Miller.

Det är oacceptabelt att dagligvaruhandeln är barns bästa langare, säger Jane Segerblom, förbundsordförande för UNF

Kommunerna har tappat all kontroll över alkohol-försäljningen, säger Simon Elfström Schönbeck, vice förbundsordförande för UNF

Om Ungdomens Nykterhetsförbund

Ungdomens Nykterhetsförbund, UNF, är Sveriges främsta ungdomsorganisation som arbetar för en nykter livsstil. UNF har över 2000 medlemmar fördelat på nära 100 föreningar runt om i Sverige. UNF:s vision är en demokratisk och solidarisk värld fri från droger. UNF är såväl partipolitiskt som religiöst obundet.

Jane Segerblom
Jane Segerblom