2023-05-22 12:09Pressmeddelande

Kommunrankningen 2022 är här!

Bild på rapporten Kommunrankningens 2022's framsidaBild på rapporten Kommunrankningens 2022's framsida

Var femte kommuns arbete med ungas fritid gynnades av pandemin.

UNF granskar årligen kommunernas arbete med ungas fritid, inflytande samt alkohol- och narkotikaprevention. Årets rapport granskade särskilt hur pandemin påverkat kommunerna. ungefär två femtedelar av kommunerna uppger att deras arbete med ungas fritid påverkats negativt av pandemin. Något som överraskade var att nästan var femte kommun säger sig ha påverkats positivt av pandemin.

Det är tydligt att pandemin tvingade kommunerna att innovera och ställa om. Vanligast var att kommunerna ställde om till digital verksamhet, drygt var tredje kommun, och utomhusverksamhet, drygt var femte kommun. Oroväckande är att nästan hälften av kommunerna inte gjorde någon satsning för att ställa om.

Vi ser att pandemin tvingade fram innovation, men den frigjorde också resurser. Kommunernas fritidsverksamhet är ofta hårt belastad, men med de nya förutsättningarna under pandemin så fanns plötsligt tid för planering. Många kommuner uppger att de under pandemin fick möjlighet att arbeta strategiskt och uppsökande. Det ledde till att fritidsverksamheten kunde utvecklas och nya grupper nås.

"Något som påverkade oss negativt under pandemin var att vi inte kunde möta besökare men positivt var att vi hade tid att jobba strategiskt och iordningställa lokaler. Det har skapat en stabil grund för fortsatt arbete vilket medför att vi nu når fram till unga på ett bättre sätt."

Det inkomna citatet illustrerar behovet av att stärka fritidsverksamheten. De senaste tio åren har resurserna varit nästan konstanta, samtidigt som behovet och utmaningarna växt. Pandemin var i övrigt långt ifrån positiv. Ungas möjlighet till fritid försvagades och kommunerna har fortfarande svårt i delar av landet att få tillbaka verksamheten till samma nivå som innan pandemin. Det leder nu till att det finns oroande tecken för att konsumtionen och skadorna av alkohol och andra droger ökar bland unga.

Många kommuner ställde om under pandemin, men det räckte inte till. Nu behövs nya satsningar på ungas fritid för att stärka unga efter pandemin.

Om Ungdomens Nykterhetsförbund

Ungdomens Nykterhetsförbund, UNF, är Sveriges främsta ungdomsorganisation som arbetar för en nykter livsstil. UNF har cirka 2500 medlemmar fördelat på runt 100 föreningar runt om i Sverige. UNF:s vision är en demokratisk och solidarisk värld fri från droger. UNF är såväl partipolitiskt som religiöst obundet.