2024-03-06 15:13Pressmeddelande

Det är hög tid att utveckla Allmänna Arvsfonden, inte avveckla den!

Jane SegerblomJane Segerblom

Riksrevisionen släppte igår, den 5 mars 2024, deras granskning av Allmänna arvsfonden. Riksrevisionen föreslår att avveckla fonden på grund av de brister granskningen funnit. Ungdomens nykterhetsförbund menar att en avveckling är alltför drastisk.

I granskningen pekas diverse brister ut såsom att kontrollerna är otillräckliga , eller att fonden får in mer pengar än vad den hinner dela ut. Riksrevisionen lägger som slutsats fram förslag om att avveckla fonden och ersätta den med något annat. Ungdomens Nykterhetsförbund välkomnar granskningen och har tilltro till att dess fynd kommer tas tillvara av Kammarkollegiet som ansvarar över fonden, men att  riksrevisionen landar i en alldeles för drastisk slutsats som inte är i proportion till det faktiska problemet.

"Detta gör oss besvikna, det är en lat utväg för att inte behöva ta tag i de problem som finns och förslaget är alltför långtgående. Detta är problematiskt eftersom fonden är en oerhört viktig finansieringskälla för barn- och ungdomsverksamhet i hela landet" säger Jane Segerblom, ordförande Ungdomens Nykterhetsförbund.

Förbundet betonar att granskningens resultat bör tas på allvar, men motsätter sig tanken på att fonden bör avvecklas. Istället menar vi på att de problem som granskningen lyfter bör åtgärdas på ett sätt som bevarar och stärker fondens förmåga att bidra till samhället.

"I en tid av allt tuffare ekonomiska förutsättningar, där barn och unga i redan utsatta miljöer påverkas absolut mest, borde det finnas ett stort intresse av att säkerställa att projekt som bidrar till barn och ungas förutsättningar vilar stabilt.” Säger Simon Elfström Schönbeck, vice förbundsordförande Ungdomens Nykterhetsförbund

Ungdomens nykterhetsförbund menar att förslaget om att lägga ned Allmänna arvsfonden behöver ses i ljuset av de utmaningar som civilsamhället just nu står inför.

“Regeringen har minskat medlen till folkbildningen, genomfört en utredning av politiska lotterier som verkar under samma förutsättningar som resterande allmännyttiga lotterier, och inte minst påbörjat satsningen på ett hårt kritiserat Fritidskort för unga som tyvärr är helt missriktade medel. Allt sammantaget skapar en miljö där ideella krafter får kämpa i en ständig ström av motgångar. Förslaget om Arvsfondens avveckling är ytterligare en sådan motgång." säger Jane Segerblom, förbundsordförande Ungdomens Nykterhetsförbund

Under en mycket lång tid har de statliga anslagen till ideell ungdomsverksamhet legat orört. Detta har resulterat i ett stadig sinande tillflöde av ekonomiska medel eftersom fler och fler organisationer etableras och delar på samma kaka. Detta ökar behovet av mer resurser till barn och unga. Riksrevisionens granskning visar att resurserna finns men uppenbarligen inte når ut, svaret bör då rimligtvis inte vara att avveckla fonden.

Ungdomens Nykterhetsförbund uppmanar Kammarkollegiet, som ansvarar över fonden, att noggrant överväga granskningens fynd och arbeta för lösningar som förbättrar fondens effektivitet. Vidare uppmana regeringen att helt förkasta riksrevisionens förslag om avveckling. Det är hög tid att utveckla Allmänna Arvsfonden, inte avveckla den!

Om Ungdomens Nykterhetsförbund

Ungdomens Nykterhetsförbund, UNF, är Sveriges främsta ungdomsorganisation som arbetar för en nykter livsstil. UNF har cirka 2500 medlemmar fördelat på över 70 föreningar runt om i Sverige. UNF:s vision är en demokratisk och solidarisk värld fri från droger. UNF är såväl partipolitiskt som religiöst obundet.

Jane Segerblom
Jane Segerblom