2017-10-17 08:00Pressmeddelande

Världspremiär för Rödingrom från Umlax

null

I dag har Umlax ca 40 anställda utspridda på sex anläggningar i några av världens renaste vattendrag runtom Svenska Lappland.

Vi har alltid präglats av ett långsiktigt tänk med en idé om att vår verksamhet ska ske i harmoni och ge framtidstro i de områden vi verkar i. Vår kärnprodukt är Fjällröding och filé och prövar nu även Fjällrödingrom som en superpremium produkt med begränsad tillgång.

Fjällröding är särskilt utvecklad för att klara ett kallt klimat. Där andra fiskar och djur inte kan leva har rödingen anpassat sig till tuffa förhållanden. Likadant är det med teamet på Umlax. Med rötterna djupt rotade i Lappland har vi byggt en fiskindustri i harmoni, som levererar förstklassiga produkter, till restauranger och butiker i resten av Norden och övriga Europa.

Kvalitén garanteras av klara, lappländska vatten, ett passionerat intresse och genuint hantverk.

I 30 år har Umlax levererat och är i dag ledande på röding.

Umlax AB ett välmående företag med ca 40 anställda, fördelade på sex produktionsanläggningar plus en förädlingsanläggning i södra Lappland. I dag har vi ett odlingstillstånd på 3 000 ton och nya tillstånd söks kontinuerligt.

Vi värnar om våra klara vatten och är mån om att våra anställda ska trivas. Vi står stadiga med båda fötterna i lokalsamhället och ser det som en självklarhet att vara en ansvarstagande samhällsaktör som ger tillbaka till regionen som fostrat oss.

Om Umlax

Natur och fiske lockade grundaren Josef Nygren redan som barn. När han många år senare som nyexaminerad zooekolog, 1987, tillsammans med partnern Kenneth Klintefelt tog de första försiktiga stegen med odlad regnbåge och lite senare röding hade han lyckats mönstra en konstellation som förenade forskningsperspektiv och affärsmässighet. Därefter har det gått snabbt framåt. Umlax AB ett välmående företag med mer än 30 anställda, fördelade på fem produktionsanläggningar plus en förädlingsanläggning i södra Lappland. I dag har vi ett odlingstillstånd på 3 000 ton och nya tillstånd söks kontinuerligt. Prestigelösa, positiva, lösningsorienterade med en dynamisk mix av akademiker och skickligt yrkesfolk är några av de omdömen som våra kunder gett oss under åren och som vi själva känner igenom oss i. Solida ägare borgar för trygg tillväxt År 2007 sålde Kenneth Klintefelt sin andel av bolaget till en norsk ägarkonstellation företrädda av framlidne Steinar Olaisen, norsk vattenbrukspionjär, entreprenör och visionär. De nya ägarna har tillfört både industriell kompetens och kapital som tillsammans med den kompetens som fanns har möjliggjort en snabb expansion.

Josef Nygren
Josef Nygren