2019-12-03 20:12Pressmeddelande

Ny fjällrödingrom för exklusiv skara

Fjällrödingarnas jungfrurom är vackert gyllene och aningen transparent. Nu när Umlax på nytt har tagit fram jungfrurom från sina odlingar i Malgomaj och Hornavan blev det en exklusiv skörd. Fem kilo har varsamt kramats fram innan de unga fjällrödingarna fått simma vidare. I år kommer rommen enbart att njutas i skydd av tre Michelinstjärnor.

Romkornen har kommit till i det kalla, syrerika vattnet i de lappländska sjöarna  Malgomaj och Hornavan. Här, i det som kallas Europas sista vildmark, finns några av Umlax fjällrödingsodlingar. Det är jungfrurommen, fiskens allra första rom, som med varsam hand har kramats ur de unga rödingarna. Efter kramningen låter man fisken simma vidare i det svala vattnet.

- I år blev det bara 5 kg rom. Så är det, man kan inte bestämma över naturen, säger Josef Nygren som är vd och grundare av Umlax, företaget bakom rommen som fått namnet Gry. Namnet anspelar på alltings början – ägget som är början på livet, och den nya dagen som vaknar när solen tar sig över fjället.

All rom behöver saltas, och salthalten är avgörande för upplevelsen av både smak och textur. För att den lilla – men ack så värdefulla – skörden skulle bli perfekt tog Umlax hjälp av Lars Brennwald som till vardags är kock på restaurang Frantzén.

- Som kock vill man hellre tillsätta salt efteråt än att behöva kompensera för en salt rom. Därför har vi hållit nere salthalten till 3 %, vilket är lägre än vanligt. Det speciella med en fjällrödingrom som Gry är texturen, som hänger ihop med kramningen. Kramad rom blir torrare och hänger inte ihop på samma sätt som när man har hanterat hela romsäcken.

Fjällrödingrommens milda och friska smak påminner om forell- och regnbågsrom. Men det är lätt att känna igen Gry på att romkornen både är mindre och har en annan färg.

- Det är roligt med den gyllene färgen. Den är också genomsläpplig, man får ta hänsyn till det när man väljer tillbehör, säger Lars Brennwald och visar några exempel på hur han tycker att man ska njuta av de fina kornen. Som de är, till en tartar på röding, eller till grillad röding med sås på blåmussla och citrontimjanolja.

I år kommer hela skörden av fjällrödingrommen Gry att finnas hos restaurang Frantzén. Men när det är dags för nästa kramning, hösten 2020, tror Josef Nygren på Umlax att fler ska kunna få chansen att prova en ny skörd av jungfrurom.

Om Umlax

Natur och fiske lockade grundaren Josef Nygren redan som barn. När han många år senare som nyexaminerad zooekolog, 1987, tillsammans med partnern Kenneth Klintefelt tog de första försiktiga stegen med odlad regnbåge och lite senare röding hade han lyckats mönstra en konstellation som förenade forskningsperspektiv och affärsmässighet. Därefter har det gått snabbt framåt. Umlax AB ett välmående företag med mer än 30 anställda, fördelade på fem produktionsanläggningar plus en förädlingsanläggning i södra Lappland. I dag har vi ett odlingstillstånd på 3 000 ton och nya tillstånd söks kontinuerligt. Prestigelösa, positiva, lösningsorienterade med en dynamisk mix av akademiker och skickligt yrkesfolk är några av de omdömen som våra kunder gett oss under åren och som vi själva känner igenom oss i.

Josef Nygren
Josef Nygren