2016-06-02 08:30Pressmeddelande

Fjällröding till Carrefour i Belgien

null

Det är företaget Umlax AB som har fått sin första order med Fjällröding, från sjön Malgomaj i Vilhelmina till Carrefour. Fisken kommer att säljas färsk och levereras på is med lastbil till Belgien och sen säljas i de fina fiskdiskarna i Carrefours butiker.

Carrefour i Belgien ska köra en kampanj nästa vecka och de kommer att använda en liten receptsamling till hjälp som vi tagit fram på Holländska och Franska.

-Vi har sålt några år till Belgien men inte några större volymer. Carrefour har vi försökt sälja till tidigare och nu äntligen blev det en order, vilket naturligtvis känns otroligt roligt och spännande. Eftersom Carrefour är en stor detaljistkedja och finns i många länder så hoppas vi nu att denna kampanj ska falla väl ut så detta kan bli något kontinuerligt och att det ska generera volymer, säger Anna-Carin Jonsson VD på Umlax.

Umlax AB är ett av de större företagen inom fiskodling i Sverige och ledande inom fjällrödingodling. Umlax AB är ett företag med ambitioner och har vuxit i en expansiv takt genom åren. Vi är en stor leverantör inom Norden men även i delar av Europa och USA.

Umlax AB:s verksamhet finns i Svenska Lappland i Lycksele, Vilhelmina, Storuman och Arjeplogs kommuner med cirka 40 anställda. 2014 omsatte företaget 75 MSEK .

Om Umlax

Natur och fiske lockade grundaren Josef Nygren redan som barn. När han många år senare som nyexaminerad zooekolog, 1987, tillsammans med partnern Kenneth Klintefelt tog de första försiktiga stegen med odlad regnbåge och lite senare röding hade han lyckats mönstra en konstellation som förenade forskningsperspektiv och affärsmässighet. Därefter har det gått snabbt framåt. Umlax AB ett välmående företag med mer än 30 anställda, fördelade på fem produktionsanläggningar plus en förädlingsanläggning i södra Lappland. I dag har vi ett odlingstillstånd på 3 000 ton och nya tillstånd söks kontinuerligt. Prestigelösa, positiva, lösningsorienterade med en dynamisk mix av akademiker och skickligt yrkesfolk är några av de omdömen som våra kunder gett oss under åren och som vi själva känner igenom oss i. Solida ägare borgar för trygg tillväxt År 2007 sålde Kenneth Klintefelt sin andel av bolaget till en norsk ägarkonstellation företrädda av framlidne Steinar Olaisen, norsk vattenbrukspionjär, entreprenör och visionär. De nya ägarna har tillfört både industriell kompetens och kapital som tillsammans med den kompetens som fanns har möjliggjort en snabb expansion.

Josef Nygren
Josef Nygren