2018-09-21 09:04Nyheter

Umlax AB partner i Resturanggalan 2018

Partner Restauranggalans 2018 Årets hälsokrogPartner Restauranggalans 2018 Årets hälsokrog

Vinnaren av priset Årets Hälsokrog är en restaurang som erbjuder sina gäster unika menyer på ett lustfyllt sätt. Restaurangens ledord är god smak som gör gott. Menyn präglas av nytänkande med högkvalitativa råvaror och skapar en måltid på ett nytt sätt med omsorg om gästens välbefinnande

Nominerade 2018 är:

Rutabaga

Rutabaga visar att den vegetariska maten kan stå för sig själv även på en finkrog. Dessutom går det att beställa en alkoholfri dryckesmeny som ligger på en sådan hög nivå att den nästan tar fokus från maten. Fantastiskt med någon som vågar ha målet med ett grönt kök! Vi ser fram emot utvecklingen framöver, kanske får vi se en helt vegansk meny?

Holy greens

Holy Greens har genom sin expansion av högklassiga salladsbarer runt om i landet lyckats med att göra det enkelt för många att välja hälsosamt med råvaror i säsong och träffsäkra smakmässiga sallader att avnjuta på plats eller ta med i förbifarten.

Open new doors

På en oväntad plats, där friska vindar blåser in från hamnen, byggt på en 1600-talsbro mitt i centrala Göteborg ligger Open New Doors. Ambitionsnivån är hög inom rawfood/vegan och maten har mycket och god smak liksom tillhörande naturviner och hantversköl. Här öppnas sinnena upp för att mat varken behöver innehålla animalier eller vara uppvärmt för att vara riktigt god.

Om Umlax

Natur och fiske lockade grundaren Josef Nygren redan som barn. När han många år senare som nyexaminerad zooekolog, 1987, tillsammans med partnern Kenneth Klintefelt tog de första försiktiga stegen med odlad regnbåge och lite senare röding hade han lyckats mönstra en konstellation som förenade forskningsperspektiv och affärsmässighet. Därefter har det gått snabbt framåt. Umlax AB ett välmående företag med mer än 30 anställda, fördelade på fem produktionsanläggningar plus en förädlingsanläggning i södra Lappland. I dag har vi ett odlingstillstånd på 3 000 ton och nya tillstånd söks kontinuerligt. Prestigelösa, positiva, lösningsorienterade med en dynamisk mix av akademiker och skickligt yrkesfolk är några av de omdömen som våra kunder gett oss under åren och som vi själva känner igenom oss i.

Josef Nygren
Josef Nygren