2018-09-21 08:41Nyheter

Umlax AB partner i Restauranggalan 2018

Partner Restauranggalan 2018 Årets KlassikerPartner Restauranggalan 2018 Årets Klassiker

Årets Klassiker lyfter fram en gärning, en eller flera personer eller verksamhet som är traditionsbärare i svensk restaurangkultur. Årets Klassiker förvaltar ett kulinariskt arv och förenar det med utveckling, skapar referenser och trygghet som tilltalar ett brett spektrum av gäster. Årets Klassiker spelar en viktig roll, men hamnar ofta utanför ljuskäglan som sveper över trender och i storstädernas puls.

Nominerade 2018 är:

Ulla Winblad - Stockholm

Likt en äkta pärla insvept i Djurgårdens grönska skimrar värdshuset med självklar pondus . Här finns ett skafferi fyllt med klassiker i svenskt traditionellt mathantverk som både går i takt med tidsandan och håller ett fast grepp i Wärdshuskalendern.

Fiskekrogen - Göteborg

Det är inte lätt att bära rollen som referenskrog i fiskens och skaldjurens huvudstad, men denna institution har bibehållit sin position i långliga tider. Med osviklig råvarukänsla och stor professionalitet erbjuds både klassiska och nyskapande anrättningar av Kattegatts skatter.

Årstiderna - Malmö

Med ett svenskt kök präglat av både tradition och kvalitet, förenas internationella klassiker med en kärlek till regionens och årstidens råvaror. I de anrika källarvalven ryms också ett stort mått av yrkesskickligt matsalsarbete kombinerat med en otvungen och vänlig atmosfär.

Om Umlax

Natur och fiske lockade grundaren Josef Nygren redan som barn. När han många år senare som nyexaminerad zooekolog, 1987, tillsammans med partnern Kenneth Klintefelt tog de första försiktiga stegen med odlad regnbåge och lite senare röding hade han lyckats mönstra en konstellation som förenade forskningsperspektiv och affärsmässighet. Därefter har det gått snabbt framåt. Umlax AB ett välmående företag med mer än 30 anställda, fördelade på fem produktionsanläggningar plus en förädlingsanläggning i södra Lappland. I dag har vi ett odlingstillstånd på 3 000 ton och nya tillstånd söks kontinuerligt. Prestigelösa, positiva, lösningsorienterade med en dynamisk mix av akademiker och skickligt yrkesfolk är några av de omdömen som våra kunder gett oss under åren och som vi själva känner igenom oss i.

Josef Nygren
Josef Nygren