UMLAX PRESS

Om Umlax

Natur och fiske lockade grundaren Josef Nygren redan som barn. När han många år senare som nyexaminerad zooekolog, 1987, tillsammans med partnern Kenneth Klintefelt tog de första försiktiga stegen med odlad regnbåge och lite senare röding hade han lyckats mönstra en konstellation som förenade forskningsperspektiv och affärsmässighet. Därefter har det gått snabbt framåt. Umlax AB ett välmående företag med mer än 30 anställda, fördelade på fem produktionsanläggningar plus en förädlingsanläggning i södra Lappland. I dag har vi ett odlingstillstånd på 3 000 ton och nya tillstånd söks kontinuerligt. Prestigelösa, positiva, lösningsorienterade med en dynamisk mix av akademiker och skickligt yrkesfolk är några av de omdömen som våra kunder gett oss under åren och som vi själva känner igenom oss i. Solida ägare borgar för trygg tillväxt År 2007 sålde Kenneth Klintefelt sin andel av bolaget till en norsk ägarkonstellation företrädda av framlidne Steinar Olaisen, norsk vattenbrukspionjär, entreprenör och visionär. De nya ägarna har tillfört både industriell kompetens och kapital som tillsammans med den kompetens som fanns har möjliggjort en snabb expansion.

Josef Nygren
Josef Nygren