2019-11-28 11:06Pressmeddelande

Patric Karlsson ny programchef på UIC

Patric Karlsson är ny programchef på UIC

Företagsinkubatorn och acceleratorn UIC, Uppsala Innovation Centre, har förstärkt organisationen med Patric Karlsson som programchef och ansvarig för affärsutvecklingsprogrammet UIC Business Accelerator.

Patric kommer närmast från Mestro där han som grundare, haft roller som vd och CCO (Chief Commercial Officer) de senaste 10 åren. Som entreprenör har Patric tidigare startat och drivit ett stort antal olika bolag, främst kring programvara inom konsumentapplikationer och telekom. Dessförinnan och fram till 2008 bodde och arbetade Patric i San Francisco där han var med att starta flera bolag.

Främst kommer Patric arbeta i UICs affärsutvecklingsprogram UIC Business Accelerator med innovativa tillväxtbolag som vill växa ytterligare eller nå en internationell marknad. Under programmet matchas bolaget ihop med en handplockad affärscoach baserat på bolagets behov. Bolag som antas till UIC business Accelerator erbjuds en startinvestering på 500 000 kr via fonden Linnéa Capital.

Uppskalning, finansiering och sälj är Patrics expertområden. Han har utbildats hos Kaospiloterna i Danmark och journalism präglar hans datadrivna och teamorienterade ledarskap. Dessutom spenderande Patric över två år på Institute For The Future i Palo Alto där han framtidsforskade om internet, människor och affärsmodeller.

För mer information:

Patric Karlsson, programchef & programansvarig UIC Business Accelerator
UIC
Tel: 0705-45 36 75E-post: patric.karlsson@uic.se

Vedrana Ilic, kommunikatör
UIC
E-post: vedrana.ilic@uic.se

Om UIC (Uppsala Innovation Centre)

UIC (Uppsala Innovation Centre) är en av landets främsta företagsinkubatorer och acceleratorer och rankas som en av världens 5 bästa företagsinkubatorer enligt UBI Global UIC erbjuder skräddarsytt affärsutvecklingsstöd, finansiering, kunskap och nätverk till nyskapande projekt och tillväxtföretag inom alla branscher som vill utvecklas, skala upp och nå en internationell marknad. Syftet är att påskynda tiden till marknad samt minska riskerna i tidiga och avgörande skeden. Vår målsättning är att bidra till att fler livskraftiga tillväxtföretag etableras. UIC-modellen innefattar bland annat affärsutvecklingsprogram för företagandets olika faser samt ett stort nätverk av handplockade affärscoacher från näringslivet som vägleder bolagen i deras affärsutveckling.