2021-03-02 07:00Pressmeddelande

Trivselhus får ny ägare

Den 18 december 2020 blev det klart att Svensk Husproduktion AB förvärvar Trivselhus AB från Södra. Även Trivselhus systervarumärke Movehome ingår i affären. Övertagandet sker per 1 mars 2021.

Svensk Husproduktion, med de två dotterbolagen Trivselhus AB och LB-Hus AB*, blir en av Sveriges största småhustillverkare, med en omsättning på ca 1,5 miljard kronor och drygt 350 medarbetare. Tillverkning kommer även i fortsättningen att ske både i småländska Landsbro och i skånska Bromölla, i två av branschens mest moderna produktionsanläggningar. Försäljning kommer fortsatt att ske under varumärkena Trivselhus, Movehome och LB-hus.

”Vi har ett mycket spännande arbete framför oss”, säger Stefan Holmberg, VD och Koncernchef för Svensk Husproduktion. ”Under de kommande månaderna kommer vi att aktivera våra planer för att skapa synergier, förbättrad lönsamhet och ökade volymer i bägge bolagen. Det är väldigt glädjande att vi just nu ser en ökande försäljning för samtliga varumärken.”

Stefan Holmberg, VD och Koncernchef Svensk Husproduktion AB, kommer att axla ansvaret som tillförordnad VD i Trivselhus AB fram till dess att rekrytering av ny VD är klar. ”Vi är på gång att rekrytera ny VD till Trivselhus, och jag hoppas att tjänsten ska vara på plats när vi är tillbaka efter sommarens semesterperiod”.

*Registrering av LB-Hus AB väntas vara klar inom kort. Fram till att registreringen är klar kommer bolaget att fortsätta som Svensk Husproduktion AB.

Om Trivselhus

Hustillverkaren Trivselhus levererade under 2020 drygt 260 bostäder i form av villor och gruppbyggda småhus. Företaget har cirka 200 anställda och är en del av koncernen Svensk Husproduktion AB, en av Sveriges största hustillverkare. Trivselhus har närmare 30 försäljningskontor från Malmö i söder till Luleå i norr. Utöver villor ingår bostadsrätter, radhus och projekthus i produktmixen. Export sker via samarbetspartner till Åland. Trivselhus säljer och tillverkar också villor under systervarumärket Movehome som kombinerar nytänkande med gedigen erfarenhet och köptrygghet, vilket möjliggör ett helt nytt sätt att bygga hus. Nyckeln är ”Bygg online” som gör att alla kan forma sitt personliga hus på webben och få pris direkt. En majoritet av villorna uppförs med totalentreprenad, vilket även möjliggör att villor från Movehome kan Svanenmärkas. Trivselhus totalentreprenad innebär praktiskt och juridiskt helhetsansvar för att bygga husen.

Stefan Holmberg
VD och Koncernchef Svensk Husproduktion AB