2024-08-28 13:19Pressmeddelande

Trelleborgs Energis elhandelskunder kan nu delta på stödtjänstmarknaden

elnät kraftstolpe

Har du ett batteri kopplat till din fastighet? Är du kund hos Trelleborgs Energi? Då kan du bli en del av Svenska Kraftnäts stödtjänstmarknad via företaget Checkwatt. Du kan helt enkelt sälja din batterikapacitet och samtidigt hjälpa till att balansera elnätet. Smart, eller hur?

När produktionen av el är större eller mindre än konsumtionen hamnar elnätet i obalans, vilket i värsta fall kan leda till strömavbrott. Statliga Svenska kraftnät köper därför in så kallade stödtjänster som balanserar elnätet och upprätthåller rätt frekvens. Allt för att bibehålla balansen i elnätet.

Stödtjänsterna har hittills varit tillgängliga, förutom för elproducenter, för stora industrier och ägare av batteriparker, men de senaste åren har denna möjlighet öppnat sig för mikroproducenter med batterilagring.

- Egentligen är detta ganska enkelt: Har man ett batteri hemma, kopplat tex till en solcellsanläggning, kan man via en så kallad aggregator erbjuda stödtjänster till Svenska Kraftnät. Aggregatorföretaget samlar batteriägare och använder alla deras batterier för att sälja stödtjänsterna via balansansvariga elhandelsbolag. Detta har funnits på marknaden i 2-3 år ungefär, och nu kan även våra elhandelskunder med batterier, hushåll som företag, gå med i detta om de så önskar, säger Jenny Sackner Christensen, marknads- och försäljningschef på Trelleborgs Energi.

Det är företaget Checkwatt som är aggregator för Trelleborgs Energis kunder. Företagets virtuella kraftverk möjliggör sammanlänkning av batterilager, solceller, vindkraftverk och elbilsladdare över hela landet – samt leverans av dessa stödtjänsterna till Svenska kraftnät. På så sätt kan hushåll, bostadsrättsföreningar och företag få betalt för att bidra till elnätets stabilitet.

- Det smarta styrsystemet väljer automatiskt om batteriet ska leverera stödtjänster till Svenska kraftnät, användas som reservkraft, laddas när elpriset är lågt eller avlasta elnätet på andra sätt, exempelvis genom att tillföra effekt lokalt vid tider på dygnet då elnätet är högt belastat, förklarar Jenny Sackner Christensen.

Så utöver att leverera kapacitet till Svenska Kraftnät kan alltså stödtjänsterna avlasta flaskhalsar i elnätet - och därmed minska kostnaden för nätavgifter. Lagringsmöjligheterna innebär också att man kan balansera tillgång och efterfrågan. Det har i sin tur en positiv påverkan på elprisets stabilitet.

– Batterier med smart styrning är en väg runt kapacitetsbrist och flaskhalsar i elnätet. Det minskar också behovet av dyra förstärkningar av näten, säger Dan-Eric Archer, vd för CheckWatt.

Enligt statistik från Skatteverket har antalet installerade energilager, främst i form av batterier, fyrdubblats bara mellan åren 2021-2022.

- Det som man brukar kalla flexibilitetsmarknaden, där man köper och säljer stödtjänster till Svenska kraftnät, har hittills varit få förunnat. Därför är det extra roligt att vi genom samarbetet med Checkwatt kan erbjuda våra kunder denna möjlighet, säger Jenny Sackner Christensen.

Om Trelleborgs Energi

Trelleborgs Energi är ett modernt energibolag med sikte mot framtiden. Vi arbetar hållbart, innovativt och lokalt för att göra våra kunder till miljöhjältar, våra ägare stolta och Trelleborg till en drivande kraft i klimatomställningen. Vår verksamhet består av distribution av fossilfri fjärrvärme, försäljning av förnybar och fossilfri el, utveckling av laddinfrastruktur och vätgaslösningar, samt utveckling av en trygg och säker elnätsverksamhet i dotterbolaget Trelleborgs Elnät.

Melinda Frigyesi Almström
Kommunikations- och Hållbarhetschef