2019-12-16 07:55Pressmeddelande

Köp inte ett träd i jul – ge bort ett

Julen är snart här och vi kan se fram emot att umgås med familj och vänner, njuta av god mat och börja fundera på årets klappar. Det är också en tid då vår konsumtion ökar liksom mängden avfall vi producerar. Så i stället för att köpa julgran i år varför inte ge bort ett träd i julklapp? En miljövänlig gåva som också hjälper till att återskapa de skogar som planeten så väl behöver för att minska koldioxidutsläppen.

Tree-Nation är en global plattform för återplantering av träd. Sedan starten 2006 har över 5 miljoner träd planterats över hela jorden – och som gåva kan man välja mellan mer än 300 trädarter i 70 olika skogsprojekt runt om i världen.

Varje träd på Tree-Nation-plattformen har en unik URL. Det innebär att gåvan kan skickas via e-post till nära och kära och att den person som får trädet kan följa tillväxten online. Dessutom finns information om trädarten, var det växer och hur mycket koldioxid som det binder.

En fläder växer i kapp med de yngre
Flädern är ett härdigt träd som anpassar sig till varmt och kallt väder och kan bli upp till sex meter hög. Det perfekta trädet att till ge barn eftersom de kan växa tillsammans. Genom att plantera en fläder kan så mycket som 3 kilo koldioxidutsläpp per år kompenseras.

På Tree-Nations webbplats kan du plantera en fläder i franska Bourgogne för 20 kronor och uppåt inom ramen för Bourgogne reforestation project.

Ett blommande träd som ett kärleksbevis
I stället för ett dussin rosor, varför inte ge bort ett dussin blommande träd som symbol för din kärlek? Som julens överraskning föreslår vi javaplommon eller Syzygium cumini, ett frodigt träd som trivs i många miljöer med skilda förutsättningar. Trädet planteras i flera av Tree-Nations projekt runt om i Indien.

På Tree-Nations webb kan du plantera ett Syzygium cumini från 10 kronor och uppåt inom projektet Trees for Tribals reforestation i Indien.

Trädet som symboliserar vänskap
Vänskap växer med åren och blir bara mer värdefull. Visa en vän din uppskattning genom att ge bort en magnifik städsegrön stenek, Quercus ilex. Ett träd som lever länge, motstår bränder och har en mycket positiv effekt på klimatet. En enda stenek kompenserar upp till 100 kilo koldioxid under sin livstid.

På Tree-Nations webb kan du plantera en Stenek för 40 kronor och uppåt, i spanska återplanteringsprojekt som t.ex. ARBA Litoral System

Hemliga julklappen på jobbet

Överraska dina kolleger med ett originellt paket vid årets julklappsbyte. Vi föreslår en platan, Platanus Occidenta, som är något utöver det vanliga med sin kraftiga tillväxt och sitt långa liv. Trädet kan bli 40 meter högt och binder runt 150 kilo koldioxid under sitt liv.

På Tree-Nations webb kan du plantera en Platanus occidenta för 30 kronor och uppåt genom projekt som Habitat Recovery & Kindness i USA.

Bästa julklappen till miljövännen
Tree-Nation gör det enkelt för dig som vill ge en julklapp som både är originell och miljömedveten till de du tycker om.

Med Tree-Nations egenutvecklade verktyg kan du beräkna din egen familjs totala koldioxidavtryck. Sedan kan du kompensera det genom att plantera det antal träd som krävs för att skapa balans. Välj mellan 300 trädarter i 70 återplanteringsprojekt över hela världen. Verktyget Family plan kostar från 20€ per månad och är den perfekta julklappen för den miljömedvetna – och för hela planeten.

Klicka här för att komma till pressrummet med mer information, pressbilder osv.

Om Tree-Nation

Tree-Nation är en plattform för återplantering som använder en egenutvecklad programvara för att koppla samman privatpersoner och företag med planteringsprojekt över hela världen. Bolaget grundades av Maxime Renaudin och har sin bas i Barcelona – och i dag arbetar man med över 70 olika återplanteringsprojekt. Sedan starten 2006 har över 118 000 privatpersoner och över 1 500 företag planterat 5 miljoner träd med hjälp av Tree-Nation. Mer information finns på https://tree-nation.com.

Mikael Westmark
Mikael Westmark