2022-02-02 10:57Pressmeddelande

Torsta Naturbuksgymnasium ökar rejält i antalet sökande

Matilda Handler och Olle Undrom, studerande i årskurs 2 på inriktningen Lantbruk på JGY Torsta Naturbruksgymnasium. Foto: TorstaMatilda Handler och Olle Undrom, studerande i årskurs 2 på inriktningen Lantbruk på JGY Torsta Naturbruksgymnasium. Foto: Torsta

Trenden att antalet sökande till JGY Torsta Naturbruksgymnasium ökar håller i sig. Ungefär 43 procent fler har sökt till Torsta Naturbruksgymnasium i år jämfört med förra året!

Vid midnatt mot 2 februari stängde ansökan till gymnasiet för höstterminen 2022. Till JGY Torsta Naturbruksgymnasium, som ligger i Ås i Jämtland, sökte hela 80 stycken som förstahandsval, jämfört med år 2021 då 56 sökte och år 2020 då 44 sökte. Tilläggas ska göra att siffran 80 är bara sökande från Jämtlands län, det brukar söka ett antal från anda län också.

Oscar Amrén, rektor JGY Torsta Naturbruksgymnasium. Foto: Torsta

Oscar Amrén, rektor på JGY Torsta Naturbruksgymnasium, tycker det är jätteroligt med så många sökande.

- Det är nog inte en tillfällig trend eftersom vi har ökat i antalet sökande under flera års tid och i år är det en jättestor ökning.

Vad ökningen beror på tror Oscar bland annat är den goda stämningen på Torsta.

- Jag kan ändå lite kaxigt säga att jag inte är förvånad, vi har så pass trevliga elever och duktiga lärare så det är inte konstigt att folk vill hit. Ryktet sprider sig, det är många syskon och yngre kompisar som vill hit.

Oscar berättar att möjligheterna att få jobb efter studenten också kan bidra till att antalet sökande ökar.

- Det är jättegoda möjligheter, särskilt för inriktningarna skog och lantbruk. Vi ser att de allra flesta som tar studenten går ut till bra jobb.

Ett allmänt intresse för landsbygden och de gröna näringarna spelar säkert en roll också tror Oscar.

- Det känns bra för samhället, vi är med och befolkar landsbygden och ser till att man kan bo kvar på landsbygden. Det är ett viktigt uppdrag tycker jag.

Torsta har Naturbruksprogrammet där inriktningarna Lantbruk, Skogsbruk, Djurvård och Naturturism ingår. Inriktningen Lantbruk har i år 23 sökande som förstahandsval, att jämföra med förra året när 12 sökte.

- För två år sedan hade vi sju sökande så det är en rejäl ökning, säger Oscar.

Två av eleverna som läser inriktningen Lantbruk på Torsta är Matilda Handler och Olle Undrom. De läser i årskurs 2, Matilda läser inriktningen Lantbruk med yrkesutgång djur och Olle läser inriktningen Lantbruk med yrkesutgång maskin.

När Matilda gick i högstadiet hade hon praktik ett flertal gånger på en gård där hon trivdes väldigt bra. Det i kombination med hennes stora intresse för djur gjorde att hon sökte inriktningen Lantbruk på Torsta.

Olle har alltid haft ett stort intresse för maskiner och vill hålla på med maskiner inom lantbruk och därför sökte han till Torsta.

Båda två jobbar extra redan nu. Matilda har en timanställning som djurskötare på gården där hon gjorde praktik i högstadiet och Olle har också en timanställning på en gård där ha kör maskin och jobbar med lite allt möjligt. Även Olle gjorde först praktik på gården där han nu jobbar.

- Det är skönt att det finns jobb, säger Matilda.

Eleverna har totalt 15 veckors praktik under sina 3 år på Torsta, något som Oscar ser ger jobb för många av eleverna.

Efter studenten är Matildas plan att jobba som djurskötare eller att läsa vidare till agronom eller agrotekniker.

Olle kommer börja jobba heltid där han är timanställd nu.

Båda trivs på JGY Torsta Naturbruksgymnasium.

- Jag trivs jättebra, det är en liten och mysig skola, det finns tid att lära känna de flesta och det är en bra gemenskap, säger Matilda.

- Man lär känna många, inte bara i sin klass utan även i andra årskurser. Det är också bra lärare, säger Olle.

Om Torsta

Torsta är ett kunskapscentrum som ska tillgodose och utveckla de gröna näringarnas behov av ny kunskap, nya idéer och nya kontakter. Torsta ligger i Ås, men finns till för och är aktiva i hela Jämtlands län. Vi erbjuder utbildningar och kurser för både unga och vuxna som leder till jobb. Vår utvecklingsavdelning sörjer för att framtidssäkra företags- och landsbygdsutvecklingen. I huvudbyggnaden finns även Torsta Gårdsrestaurang som erbjuder god mat och konferensmöjligheter i lantlig miljö. Vi vill bidra till ökad lönsamhet och affärsmässighet i branschen och vara de gröna näringarnas självklara källa till kunskap. Fråga Torsta! Vi har inte alla svaren, men vi har kunskap, engagemang och nätverk för att ta reda på det du behöver veta.