2020-10-27 10:24Pressmeddelande

Torsta Naturbruksgymnasium startar ny inriktning med fokus på guidning

PRESSBILD.
FOTO: Robert Henriksson / TorstaPRESSBILD. Oscar Amrén, rektor på Jämtlands Gymnasium Torsta, ser fram mot den nya utbildningen. FOTO: Robert Henriksson / Torsta

Hösten 2021 startar den nya inriktningen Friluftsturism på JGY Torsta Naturbruksgymnasium. I beskrivningen till inriktningen står det ” Vill du spendera mycket tid i skog och fjäll och sprida friluftsglädje till andra? På friluftsturism får lära dig hur du på ett säkert och hållbart sätt kan ge andra en fantastisk naturupplevelse oavsett om det är på fjället, i skogen eller på vatten.”

Oscar Amrén är rektor på JGY Torsta Naturbruksgymnasium och ser fram mot utbildningen.

- Det ska riktigt spännande och roligt, vi har börjat planera för den här utbildningen under hösten och har sett ett stort intresse bland de som vi presenterat utbildningen för, säger Oscar Amrén.

JGY Torsta Naturbruksgymnasiums lärare Mikael Fernstrom paddlar kanot. Foto: Robert Henriksson / Torsta

Kan du berätta mer om utbildningen?

- Friluftsturism är för dig som vill arbeta med att guida människor i naturen och här i Jämtland har vi ju gott om fantastisk natur att guida i. Fjäll, fiskevatten och milsvida skogar.

Det låter spännande. Kan du ge några exempel på moment som ingår i utbildningen?

- Oj, då blir det en lång lista. Eller vad sägs om matlagning utomhus med nyfångad fisk, terrängkörning med fyrhjuling och snöskoter, samisk kultur, ledarskap i vildmarken, sjukvård utomhus, kundbemötande och företagande. Detta får man sedan praktisera när man är ute på APL (arbetsplatsförlagt lärande) i jämtländska guideföretag.

Vad kan man göra efter studenten?

- Man kan söka jobb i guideföretag (med lite tur kan man få jobb där man gjort sin APL). Eller varför inte starta ett eget guideföretag där man kan utveckla sina egna idéer? Det är självklart möjligt att under sin tid på Torsta skaffa sig högskolebehörighet om man vill läsa vidare. Mittuniversitetet har till exempel ett riktigt bra program för turism och destinationsutveckling.

För mer information:

Kontakt:

Oscar Amrén, Rektor, 070-663 32 66

Robert Henriksson, kommunikatör, 070 2600378

Om Torsta

Torsta är ett kunskapscentrum som ska tillgodose och utveckla de gröna näringarnas behov av ny kunskap, nya idéer och nya kontakter. Torsta ligger i Ås, men finns till för och är aktiva i hela Jämtlands län. Vi erbjuder utbildningar och kurser för både unga och vuxna som leder till jobb. Vår utvecklingsavdelning sörjer för att framtidssäkra företags- och landsbygdsutvecklingen. I huvudbyggnaden finns även Torsta Gårdsrestaurang som erbjuder god mat och konferensmöjligheter i lantlig miljö. Vi vill bidra till ökad lönsamhet och affärsmässighet i branschen och vara de gröna näringarnas självklara källa till kunskap. Fråga Torsta! Vi har inte alla svaren, men vi har kunskap, engagemang och nätverk för att ta reda på det du behöver veta.

Robert Henriksson
Fotograf & Kommunikatör