2022-09-22 13:13Pressmeddelande

Snart dags för Torstamässan!

Rikard Backskog, mässgeneral för TorstamässanRikard Backskog, mässgeneral för Torstamässan

Torstamässan, Skogs- och Lantbruksmässan för alla, som har bytt namn från Jämtlands Skogs- och Lantbruksmässa, arrangeras den 1 oktober mellan klockan 10 - 15 på Torsta i Ås. I år satsas det mer på mässan, bland annat genom utökat område. Vi har tagit ett snack med Rikard Backskog, mässgeneral för Torstamässan!
Vilka nyheter är det på mässan i år?

Förra året blev det rekord med över 5000 besökare som var mer än en dubblering från mässan innan. Det var vi inte riktigt beredda på vilket ledde till att det bland annat bildades en del köer. Detta har vi jobbat hårt med i år och har därför utökat området och gjort andra åtgärder för att det ska bli ett bra flöde. Exempelvis fler hästar på den avgiftsfria ponnyridningen, gratis traktortaxi runt området, större område med aktiviteter för barn och öppen genomgång i ladugården istället för att grupper leds runt i ladugården.

Vad är Traktortaxi?

Traktortaxi är en stor nyhet. Det är traktorer med höbalsvagnar som kör runt området och på utmärkta hållplatser är det bara att hoppa på och åka med. Förutom att det kan vara roligt att åka höbalsvagn får man även en överblick av mässområdet. Ett varv tar cirka 15 minuter.  Självklart är det gratis att åka.

Vad kan besökarna vänta sig av årets mässa?

En härlig dag med mycket att göra för hela familjen. Det är totalt över 60 utställare utspridda över området med ett speciellt område för alla mathantverkare. Vi har många familjeaktiviteter, bland annat kommer Birger på besök, det bjuds på gratis korv med bröd till alla barn, Emil Eklöv från Kåda spelar för barnen på förmiddagen och det kommer finnas en minigrävare för barnen att prova. I år kommer även konstnären Gustav ”Kape” Hedström hit och målar fram ett konstverk under dagen. Vår veterinär Anna Beck-Friis visar visitation av hund, det kommer vara uppvisning i apporterande hund, försäljning från utställare, lassokastning, många som säljer mat runt området, visning av maskiner, med mera. Det kommer även vara visning av Torsta Naturbruksgymnasium och Torstas Djurhus.

Det låter som ni har satsat rejält i år?

Ja, eftersom det kom så många förra året så satsar vi rejält i år för att det ska finnas mycket att göra på ett större område. Och som alltid är det fri entré och fri parkering.

Om Torsta

Torsta är ett kunskapscentrum som ska tillgodose och utveckla de gröna näringarnas behov av ny kunskap, nya idéer och nya kontakter. Torsta ligger i Ås, men finns till för och är aktiva i hela Jämtlands län. Vi erbjuder utbildningar och kurser för både unga och vuxna som leder till jobb. Vår utvecklingsavdelning sörjer för att framtidssäkra företags- och landsbygdsutvecklingen. I huvudbyggnaden finns även Torsta Gårdsrestaurang som erbjuder god mat och konferensmöjligheter i lantlig miljö. Vi vill bidra till ökad lönsamhet och affärsmässighet i branschen och vara de gröna näringarnas självklara källa till kunskap. Fråga Torsta! Vi har inte alla svaren, men vi har kunskap, engagemang och nätverk för att ta reda på det du behöver veta.

Rikard Backskog